Nový model 940/960 byl představen na podzim roku 1990 jako evoluce řady 700. Dvě varianty – 940 a 960 – vyvolávají otázky o rozdílech mezi nimi. Zde je odpověď.
Nový model 940/960 byl představen na podzim roku 1990. Design je v podstatě evolucí předchozího typu 760, který byl tímto modelem nahrazen. Již od počátku dostal model 960 úplně nový pohon, a to motor B6304F. Tento řadový šestiválec o objemu 3 litry je vybaven 24 ventily a dává výkon 150 kW (204 koní). Tento motor byl kombinován s novou elektronicky řízenou automatickou převodovkou. Volvo 940, které mělo identický design karoserie jako 960, bylo vybavováno čtyřválcovými motory a dodávalo se ve výbavě GL, GLE, GLT a Turbo.
Sériově bylo Volvo 960 vybavováno předpínačem bezpečnostního pásu, který se na přání dal kombinovat s předními a bočními airbagy. Modely 940 i 960 byly také sériově vybaveny třetím bezpečnostním pásem vzadu uprostřed a výškově nastavitelnou opěrkou hlavy.
Rozdíly mezi oběma typy však najdeme především uvnitř vozu. V 940 je jen lehce pozměněný interiér předchozí řady 740 (bushovka). U 960 bylo navázáno na modernější pojetí z typu 760, které se podobá i typu 850. Volvo 960 proto působí elegantnějším dojmem. Jsou však mezi námi i ti, kteří nedají dopustit na ostré hrany, které byly pro Volvo v tomto období typické. Pro tyto z nás je určitě lepší volbou model 940, jehož interiér je právě takto hranatý.
V kombíku standardně a v sedanu na přání se dodávala jedinečná Volvo novinka – ve středové opěrce zadní sedačky integrovaná dětská sedačka. Tato sedačka je u dětí velmi populární. Umožňuje sedět uprostřed a vidět z vozu dopředu a také na oba rodiče vpředu. Dalším pozitivem je i vyšší bezpečnost této sedačky při bočním nárazu, vzhledem ke zvětšení deformační zóny.
Facelift řady v létě roku 1994 se však týkal pouze modelu 960. Kromě další motorové alternativy v podobě motoru B6254FS o objemu 2,5 litru a výkonu 125 kW (170 koní), dostalo Volvo 960 úplně nový podvozek. S tímto motorem se kombinovala také manuální převodovka. Opticky se nový model nejvíce lišil na přídi, která je nižší a působí elegantně. Modelová řada 940 se pyšní pouze jedinou změnu, a to čirými blinkry.
Obě varianty řady 900 je potřeba vnímat jako úplně odlišné modely. Zatímco 960 je jasně zaměřena na eleganci, pohodlí a luxus, typ 940 je klasickým rodinným vozem. Působí výrazně prostším dojmem aniž by byl méně kvalitní.
Samozřejmě, že hned od počátku byly oba typy vyráběny také jako kombi. Je to asi nejvděčnější varianta pro rodinu. Nákladový prostor je tak veliký, že si člověk bez přehánění nemusí lámat hlavu s odvozem rodiny s dětmi i na dlouhou dovolenou.
Tomáš Krchov