V září 1975 začal prodej dvoudveřového sedanu označovaného jako model 262GL. Tento model vytvořil Volvo designer Jan Wilsgaard (dělal i na modelech Amazon, nebo 164).
První dvoudveřové kupé bylo P1900 sport v roce 1956-57 vyrobeno 67 ks (cabrio).
Další dvoudveřové coupé představilo Volvo na autosalonu v Bruselu v roce 1960 – P1800.
Rok na to začala produkce tohoto modelu a jako kombi-coupé bylo prodáváno Volvo P1800 ES. Výroba těchto vozů byla ukončena v roce 1973.
V září 1975 začal prodej dvoudveřového sedanu označovaného jako model 262GL. Tento model vytvořil Volvo designer Jan Wilsgaard (dělal i na modelech Amazon, nebo 164). Vyráběl se necelé 2 roky a produkce byla určena výhradně pro severoamerický trh. Celkově bylo vyrobeno 3329 kusů. Měl shodnou karoserii s modelem 242L, avšak lišil se dvojitými světlomety a zejména šestiválcovými benzínovými motory o objemu 2,7 litru, které nesly označení B27A (karburátor), B27E a B27F (mechanické vstřikování). Vozy byly nabízeny s třístupňovou automatickou převodovkou BW55. Vnitřní výbava byla shodná s čtyřdveřovým modelem 264. Výroba 262GL byla ukončena v září 1977.
V březnu 1977 představila italská karosárna Bertone na autosalonu v Ženevě přepracovaný model luxusního coupé, které mělo o 7 cm sníženou karoserii oproti klasickému sedanu 244/264 a o 9 cm oproti verzi kombi (některé zdroje obecně hlásají sníženou výšku o 10 cm). Prototyp tohoto vozu byl označen jako 162C a podobal se modelu 164 a byl na C sloupku osazen třemi korunkami na každé straně, protože projekt tohoto coupé nesl krycí označení Tre Kroner. Druhý prototyp už měl podobu shodnou s prodávanými vozy 262C. Třetím prototypem byl vůz určený pro USA. Měl 4 světlomety a béžově lakovanou vinylovou střechu. Bertone v italském Turíně vyšel z podvozkové části nového modelu 200 osazenou šestiválcovým motorem B27E o obsahu 2664cm3 a karoserii 262GL zcela přepracoval. Výsledkem byl model 262C, který se za pět let trvání výroby dočkal dvou dalších inovací.
Volvo samo nemělo kapacity na výrobu tohoto modelu a tak posílalo do Turína podvozky a model 262C se montoval v Itálii. Jedná se tedy o spojení švédského podvozku, italské karoserie a francouzského motoru z koncernu Peugeot – Renault – Volvo (PRV).
Bertoneho nová karoserie má sice stejný vzhled zepředu vozu, ale od A sloupků dozadu se zcela liší od ostatních dvoudveřových modelů Volvo řady 200. Zešikmené čelní okno, snížená střecha, úplně jiná zadní okénka za B sloupkem, okrasné korunky vsazené do mohutného C sloupku a naprosto odlišný interiér jsou hlavní znaky tohoto modelu. Při detailním pohledu zjišťujeme i další odchylky od jinak opticky podobně vypadajících dílů.
Ze standardně vyráběných modelů řady 200, zůstal v interiéru jen sdružený přístroj, palubní deska a středový panel. Úplně jiné jsou sedadla a čalounění dveří (stejné bylo použito u prodloužené limuzíny – modelu 264TE), osvětlení interiéru auta, středová konzole se zámky bezpečnostních pásů, strop, nebo čalounění C sloupku a prostoru okolo zadních sedadel.
Z komfortních prvků vůz nabízí vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, klimatizaci, elektrické ovládání oken a zrcátek, el. anténu, rozmrazování zadního okna, posilovač řízení, , automatickou převodovku a od roku 1979 i tempovat. Audio bylo možno zvolit mezi analogovým rádiem, rádiem s kazetovým přehrávačem, rádiem s vysílačkou, mikroprocesorovým digitálním rádiem, či rádiem s kazetovým rekordérem a mikrofonem. Ozvučení bylo stereo – 2 reproduktory umístěné ve dveřích. Auto bylo obuto na pneumatikách 185/70 R14 na kolech z lehké slitiny a rezervní dojezdové kolo mělo nestandardní rozměr. Protože model 262C (stejně jako 242GT) nemá za zadními koly – v zavazadlovém prostoru – „kapsy“ pro rezervní kolo, byla použita nízkoprofilová dojezdová pneumatika bez vzduchu, která se dle potřeby nafoukla kompresorem, který byl součástí standardní výbavy. U těchto modelů jsou použity i odlišné, čtvercové zadní zástěrky.
První 262C pro modelový rok (1977-1978) se vyznačoval nezaobleným, opticky tenkým víkem zavazadlového prostoru a hladkými koncovými světly používaných i v modelu 264 v letech 1975-1978. Madlo na vnitřní straně dveří je tvarováno v úhlu 75 st. Otevírání oken je situováno na čelním panelu a klimatizace se ovládá stisknutím tlačítka na přístrojovém panelu.
Auta byla v roce 1977 vyráběna pouze ve stříbrné metalíze s černou koženkou na střeše a s černým koženým interiérem. Roku 1978 se auta nabízela už i v černé barvě a volitelným interiérem v béžové kůži. Alu kola byla nabízena pouze ve verzi Rim exklusive 5,5J R14. Motor byl B27E 103kw, automatická převodovka BW 55, nebo manuální M46.
Druhý model (1979-1980) dostal roku 1979 spoiler pod přední nárazník, kola z lehkých slitin Corona a začal se vyrábět i v zlaté metalíze. Největší odlišností je zaoblené ukončení víka zavazadlového prostoru a nová zadní světla, používaná do roku na sedanech Volvo do roku1989. Motor B27E má v roce 1979 zvýšený výkon na 109kw a požaduje benzín s oktanovým číslem 98.
Roku 1980 pak auto získává madla dveří zalomená v pravém úhlu se zabudovaným elektrickým ovládáním oken a spínačem centrálního zamykání. V prostoru za ruční brzdou mizí spínač vysouvání el. antény a ta již pracuje samočinně v závislosti na zapnutém rádiu. Ovládání klimatizace je změněno ze spínače na otočný knoflík s možností plynulé regulace intenzity chlazení. Do páčky blikru bylo vsazeno ovládání tempomatu. Auto je nabízeno nově ještě v kombinaci bronzové a zlaté metalízy a nebesky modré metalízy a je osazováno převrtanými motory 2,8 litru B28E, B28F a B28A s lambda sondou řízeným 3cestným katalyzátorem.
Třetí model (1981) se od předchozích dvou liší zejména pření částí vozu. Byl osazen novými, většími předními reflektory, většími blinkry a dostal menší a lehčí plastové nárazníky. přístrojová deska a středový panel byly též vyměněny za nové. Shodné prvky byly použity v modelu 240 v letech 1983 – 1994.
V září 1981 končí výroba 262C.
Celkově bylo vyrobeno 6622 ks modelu 262C.
1985 – Volvo uvádí na trh model 780 Bertone a model 480.
Od roku 1997 je jako coupé nabízen model C70.
Od roku 2007 C30
V některých firmách zabývajících se tuningem se dvoudveřové vozy Volvo na objednávku přestavovaly na otevřenou verzi Cabrio. Touto přestavbou prošly modely Amazon,1800, 242, 262C, 480, 760
Technická data 262C | |
Délka | 4878 mm (4790 mm – 1981) |
Šířka | 1707 mm |
Výška | 1370 mm |
Rozvor | 2650 mm (1977-1978 – 2640 mm) |
Rozchod kol vpředu | 1430 mm |
Rozchod kol vzadu | 1360 mm |
Průměr otáčení | 9,8 m |
Celková hmotnost | 1900 kg |
Pohotovostní hmotnost | 1420-1490 kg |
Užitečná hmotnost | 410 – 480 kg |
Obsah nádrže | 60 litrů |
El. rozvod | 12 voltů |
Nápravy | přední – McPherson se stabilizátorem, zadní – tuhá, vinuté pružiny |
Brzdy | hydraulické, diskové na obou nápravách |
Made in Italy 1977-1981
Motory
Do modelu 262C byl dodáván (stejně jako do 264) motor PRV, vzniklý za spolupráce firem Peugeot, Renault a Volvo, vyráběné ve francouzském Dourvinu. Vývoj tohoto motoru trval od června 1973 do ledna 1974 a poprvé se objevil 3. října 1974 ve Volvu 264.
Pro vozy 262C měl tyto modifikace:
B27A
2664cm3, 92 kw, 125 koní / 5250ot , 196 Nm, počet válců 6, vrtání 88mm, zdvih 73mm, kompresní poměr 8,7:1, obsah 2,66 dm3/litr
B27E 1977 + 1978
2664 cm3, 103kw, 140 koní / 6000 ot, 204 Nm, oktanové č. 93
B27E 1979
2664 cm3, 109 kw, 148 koní / 5700 ot, 218 Nm, max. rychlost 180 km/h, 0-100 km/h 10,0s (10,5 aut), oktanové č. 97
B27E 1979 (Švédsko, Austrálie)
2664 cm3, 104 kw, 141 koní / 5700 ot, 216 Nm, komprese 9,5:1
B27F
2664 cm3, komprese 8,8:1, oktanové č. 91 natural
B28F 1980 + 1981
2849 cm3, 97 kw, 130 koní / 5500ot, 208 Nm, vrtání 91 mm, zdvih 73 mm, obsah 2,85 l, komprese 8,8:1, lambda sonda, katalyzátor, oktanové č. 91 natural
B28E 1980 + 1981
2849 cm3, 114 kw, 255 koní / 5500 ot, 230 Nm, komprese 9,5:1, lambda sonda, katalyzátor, oktanové č. 98
Spotřeba paliva není uváděna.
Přehled verzí modelu Volvo 200
244DL, 244GL, 245L, 245DL, 264DL, 264GL, 264GLE, 265 DL
Dvoudveřové verze
242L, 242DL, 242GT, 262GL, 262C
Přehled značení 1975-1985
2XY
2 – modelová řada
X – počet hlav motoru
Y – počet dveří
písmeno – výbava, typ vozu
L: Luxe
DL: De Luxe
GL: Grand Luxe
GLE: Grand Luxe Executive
GLT: Grand Luxe Touring
GT: Grand Touring
C: Coupé
Od roku 1985 se vozy označovaly jen jako 240, popř. 260 (podle motoru).
Speciální edice označované ještě jako
244 DLS – 1977-78 (DDR), 264 TE (Top Executive) 1975-81, 245 T (TRANSFER) 1977-80, 242 GT – 1978-80, 240 TURBO – 1981-85, 242 Group A Homologated Turbo -1983, 240 SE – 1991, 240 POLAR + SUPER POLAR – 1991-92, 240 CLASSIC – 1992-93, 240 LIMITED – 1992, 240 GL – 1992, 240 TORSLANDA – 1993,
Výroční modely
244 DL Anniversary- 1977, 240 DL Jubileum – 1987
čerpáno z:
www.volvobertone.com
www.marathos.de/volvo/oldtimer/volvo_240/
www.alter-schwede.de
www.volvocars.cz/footer/about/Heritage/HeritageModels.htm
en.wikipedia.org/wiki/Volvo_240
a z vlastních poznatků
děkuji za konzultaci a poskytnutí materiálů Honzovi Dvořákovi
Karel Hofmann