Volvo řady 200 je důvěrným automobilem pro mnoho motoristů. Málokdo však zná speciální série těchto osvědčených vozů. V tomto krátkém přehledu se s nimi blíže seznámíme.
Speciální edice
244 DLS (1977-1978) Exportní model do východního Německa s přední maskou z modelu 264. Celkový počet cca. 1000 vozů.
264 Top Executive (1975-81) Limuzína odvozená od sériové 264 pro východní Německo jako státnická a úřednická vozidla (jelikož automobily východoněmecké výroby nebyly exkluzivní a od západoněmeckých vozidel značek jako BMW nebo Mercedes bylo upuštěno z politických důvodů). Volvo 264 TE bylo v NDR velmi oblíbené, například na jejich počest se městu Wandlitz (sídla mnoha stranických špiček) začalo přezdívat Volvograd.
262 Coupé Bertone (1977-1981) Sníženou karosérii a interiér tohoto exkluzivního kupé vytvořilo italské designerské studio Bertone. Vyrobeno jich bylo 9951 pro evropský a americký trh.
245 T (transfer) (1977- 198?) Kombi s prodlouženým rozvorem, často používané na letištích, či nádražích jako taxi s přídavnými řadami sedadel nebo jako malý školní autobus.
242 GT (1978-1980) Snížený sportovní model s vysoce výkonným motorem, byl původně vytvořen pouze pro americký trh. Všechny 242 GT měly stříbrnou barvu (včetně grilu se zabudovanými mlhovkami) s černým a červeným závodním pruhem na boku. Speciální černý manšestrový interiér byl ozdoben červeným pruhem.
240 Turbo (1981-1985) 240 Turbo nahradilo sportovní model GT, bylo vybaveno turbem (a mezichladičem od roku 1984). 2-dveřový model se vyráběl v letech 1981-84, čtyřdveřový a kombi v letech 1982-1985.
242 Group A Homologated Turbo (1983) V roce 1983 bylo vyrobeno 500 vozů řady 242 aby bylo splněn kvalifikační limit pro zařazení závodního speciálu třídy A sedan v Evropě. Všechny tyto modely byly prodány v Severní Americe a přibližně třicet jich bylo vráceno zpět do Evropy pro závodní účely. Všechny tyto speciály měly plochou kapotu, která se nikdy jinak na modelech pro Severní Ameriku nevyskytovala.
240 SE (1991) Speciální disky a černá modifikovaná mřížka chladiče
240 Polar (1992) Speciální edice pouze pro evropský trh, zejména pro Itálii
240 Classic (1992-93) Limitovaná edice (800 sedanů a 800 kombi) v plné výbavě, speciální slitinové 14“ disky, štítek Classic na kufru, štítek s pořadovým číslem na palubní desce a speciální barvy- rubínová nebo tmavě zelená metalíza. Některé vozidla byla bez těchto doplňků, zejména ze začátku výroby (1991- model 1992).
240 Torslanda (1993) Těchto speciálních modelů vyrobených pro švédský trh je velmi málo. Jsou speciálně přizpůsobeny pro použití v krutých švédských zimách. Vyznačují se štítkem Torslanda, tónovanými skly, plasty místo chromů na karosérii, paprskovými 15“ disky a pruhem nad práhy. Interiér a výbava je prostá, bez elektrických zrcátek a oken, tempomatu, klimatizace, airbagů, koženého čalounění apod. Tento model je naopak vybaven nadstandartními prvky topení (vyhřívání předních sedadel) a servořízením.
Výroční modely
244 DL Anniversary (1977) Model k 50. výročí značky založen na sériové 244DL ve stříbrné metalíze s černým a zlatým pruhem na bocích. Vyrobeno jich bylo přes 500 a byly k dispozici přibližně v 50 zemích světa.
240 DL Jubileum (1987) Model k 60. výročí značky, stejný jako 244 DL Anniversary, ale založen na 240DL v provedení sedan i kombi.
Koncept 263 GL Volvo vyrobilo prototyp hatchbacku, ale nikdy se nedostal do výroby. Jediný model je nyní vystaven ve firemním muzeu v Goteborgu.
Ondrej Cerny