Volvo V50 rozhodně není žhavou novinkou, ani nově faceliftovaným modelem. Na našich silnicích naopak potkáváme tento model už dlouho a poměrně často. Pro příznivce severských vozů představuje vhodnou alternativu k velkému kombi V70, pro rodiny hledající malé kombi pak elegantní a bezpečný vůz pro každodení přepravu dětí do školy i na dovolenou. Ptáte se, proč testujeme „vé-padesátku“, když vlastně není nic nového pod sluncem? Není to tak úplně pravda. Volvo se dočkalo dvouspojkového šestistupňového automatu jménem „Powershift“.
Než se pustím do hodnocení samotné převodovky, pojďme si připomenout historii vozů kombi značky Volvo. Prvním „kombíkem“ Volvo, pro který byl speciálně zkonstruován podvozek, byl model PV445 z roku 1953. Přes několik modelů, včetně legendárního Amazona se Volvo dostalo ke slavné řadě 200, 700 a 900. Během 80. i 90. let získala Volva těchto řad mnoho ocenění a těšila se oblibě svých majitelů zejména v zámoří, kam směřovala většina produkce automobilky. V roce 1995 byl představen model S/V40. Měl oslovit mladší zákazníky, kterým se nezamlouvaly modely 940, 960 nebo 850 a v roce 2003 došlo k přeznačení malého kombi z V40 na V50.
Dnešní model patří spolu s C30 a S40 do rodiny „malých“ Volv. I když je na trhu nějaký čas, stále lze karoserii označit za elegantní. Proporce jsou vyvážené a i z dálky je vůz snadno identifikovatelný. Na palubě panuje podobný komfort jako u velké rodiny V/XC70, ale přecijen je rozdíl znát. Po usazení v pohodlných sedačkách, které Volvo opravdu umí, vás obklopí příkladný komfort a klid. Těžko se to popisuje, ale faktem je, že na palubě vozů Volvo obvykle nemá řidič žádné nutkání pospíchat a jezdit rychle.
Příjemný pocit uvnitř umocňují hodnotné materiály, zmiňované sedačky a už v základu nadprůměrné audio. Je příjemné zjistit, že to co na palubě V50 vypadá jako dřevo, kov nebo kůže, tím materiálem na rozdíl od některých jiných výrobců – skutečně je. Design interiéru může někomu připadat příliš strohý, mne osobně si ale po čase získal. Je to jasně identifikovatelný otisk skandinávského designu, včetně již dnes tradiční ploché středové konzole. Pravda, tlačítka umístěná na ní jsou poměrně malá a je jich hodně, po několika dnech si ale zvyknete.
Na zadních sedadlech si fyzicky uvědomíte, proč se vůz označuje za malé kombi. Místa totiž určitě není na rozdávání, trpět budou zejména kolena dospělých cestujících. Pro menší děti je přichystána obvyklá vychytávka: integrované dětské sedačky. Podobný pocit vás zasáhne i po otevření zavazadlového prostoru. Nikdo vás sice nenutí se do něho vměstnat, ale 417 litrů je na kombi (i to malé) prostě málo. Po sklopení sedaček se situace zlepší na 1307 litru, ale žádné stěhování se „vé-padesátce“ líbit nebude. Pro řidiče je připraven příjemně tvarovaný volant s ani tlustým, ani tenkým věncem. Je to část, které se řidič bude během jízdy rukama dotýkat nejvíce.
Řazení totiž obstarává nová dvojspojková převodovka, kterou Volvo v materiálech označuje jako „Powershift“. Ta spolupracuje s prověřeným „forďáckým“ motorem 2,0 D o výkonu 100kW/136k. Dvojice spojek zajišťuje plynulejší a rychlejší řazení, ale také nižší spotřebu. Pokud nesledujete otáčkoměr a pouštíte si oblíbenou hudbu, v podstatě nemáte šanci přeřazení zpozorovat. Řazení je zároveň rychlé. Můžete se spolehnout, že i v kritických situacích nebude převodovka váhat a pošle dostatek koní na přední nápravu včas. Ano, je znatelně rychlejší než dřívější automaty, ale zejména v manuálním režimu trochu zaostává. Ptáte-li se za kým, mám na mysli koncernovou převodovku DSG. Ať patříte k příznivcům či odpůrcům koncernu VW, faktem je, že DSG je stále zejména ve zmiňovaném manuálním režimu o něco rychlejší.
Co se týká spotřeby, tak ta se po týdnu klidné, pohodové jízdy bez jediného předjíždění ustálila na 7,5 litrech na 100 km. To bohužel není na motor, který dokáže s manuálem jezdit do šesti litrů, žádná sláva. Snad se převodovka i motor dočkají nějakého updatu řídící jednotky a poté si více porozumí.
Ptáte-li se, co za to, je to jednoduché. Volvo V50 s dvoulitrovým dieselem začíná na 719 000,- a za převodovku Powershift dáte 49 000,-. Oproti podobně prestižní konkurenci se nejedná o nijak vysokou částku. Kdo je rozhodnut pro automatickou převodovku, Powershift ho zcela jistě velmi příjemně překvapí. Kdo ale váhá zda automat či manuál, měl by spíše zvolit přesnou a povedenou šestistupňovou manuální převodovku…
KONKURENTI | Volvo V50 | SAAB 9-3 SportCombi | Alfa 159 Sportwagon | Ford Focus kombi |
Motor | 2,0 D | 1,9 TIDS | 1,9 JTD | 2,0 Duratorq |
Zdvihový objem motoru (ccm) | 1997 | 1910 | 1910 | 1997 |
Maximální výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 100/4000 | 110/4000 | 110/4000 | 100/4000 |
Maximální točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 320/2000 | 320/2000 | 320/2000 | 320/2000 |
Kombinovaná spotřeba (l/100km) | 6,0 | 6,7 | 7,2 | 5,8 |
Převodovka | Powershift | A6 | Q-Tronic | Powershift |
Emise CO2 (g/km) | 159 | 179 | 190 | 154 |
Zrychlení (0-100 km/h) | 9,7 | 11,2 | 9,7 | 9,9 |
Maximální rychlost (km/h) | 205 | 195 | 207 | 200 |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4522 x 1770 x 1499 | 4670 x 1762 x 1498 | 4660 x 1828 x 1422 | 4468 x 1839 x 1501 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 | 2675 | 2700 | 2640 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 417 | 419 | 445 | 460 |
Nejnižší cena s příslušnou motorizací | 719 000 ,- | 845 000 ,- | 902 000 ,- | 732 990 ,- |
zdroj : automix