Vše začalo v roce 1953 s prostorným PV 445, pokračovalo přes model 265 a vyvrcholilo zatím modelem 850. Vše dohromady tvoří nový model V70. Kombi se mezitím stalo prémiovým segmentem trhu pro automobilku Volvo. Celkem se podílí na prodejích 33 procenty v Evropě. V USA je to 23 procent a v Japonsku je to 18 procent.
Na počátku 50tých let mělo Volvo všechny důvody k radosti. Model PV444 se velmi dobře prodával a 8000 prodaných vozů za rok bylo velmi dobré číslo. Jeden problém tu však byl. Volvo nemělo samostatný podvozek, na kterém by bylo možno tak jako doposud stavět užitková vozidla. Tak tuto mezeru zaplňovaly jiné firmy. Bylo proto rozhodnuto připravit podvozek na základě řady PV444, na kterém by bylo možno stavět takováto vozidla. Ta se pak prodávala pod označení 445. V roce 1952 již prodej podvozků běžel, ale ne zcela podle plánů. Ve skladech bylo přes 1000 (jiná čísla udávají 1500) neprodaných podvozků. Assar Gabrielsson tehdy prohlásil dnes již památnou větu: „Musíme se jich zbavit. Tak prostě postavíme naší vlastní dodávku“. Pověřeným člověkem byl Erik Skoog, který začal malovat první obrázky. Vedle dodávky ho napadlo postavit vůz velmi podobný dnešním kombi vozům. Erik Skoog se mimo jiné podílel na vývoji PV444. Práce začaly 2. května 1952 a Erik vypracoval dvě varianty v měřítku 1:5. Ačkoliv jak sám prohlásil není designérem, ale konstruktérem tak se vozy podle jeho návrhů vyráběly mnoho let bez změn v exteriéru. A tak bylo rozhodnuto. Rozpočet byl stanoven na 1mil SEK a začalo se stavět. 4. července 1953 bylo první kombi, tehdy označené jako PV 445DH, představeno Assaru Gabrielssonovi. Nikdo ovšem vozu neřekl jinak než Duett. To proto, že to byly vlastně dva vozy v jednom. Prostorný vůz pro práci a pohodlný pro rodinu a oddych. 20. listopadu 1953 byl představen model PV544DS – van pro živnostníky. Poslední verzí byl 19. července 1955 představený 445PH. Písmena PH znamenají ve švédštině osobní přepravní vůz. Tím byla celá řada kompletní.
Duett nebyl velký automobil, ale přesto pojmul velký náklad. To bylo díky téměř kolmým bočním stěnám a zadním dveřím. Podlaha zavazadlového prostoru byla vybavena dřevěnými lyžinami, po kterých bylo možno nákladem volně a lehce manipulovat. Také interiér vozu byl spíše podobný osobnímu vozu než dodávce. To vše je i v současnosti významným prvkem kombi vozů Volvo.
První Duett byl poháněn stejným motorem jako PV444 – B4B motor o objemu 1400ccm s výkonem 44 koní. V roce 1957 byl do výroby uveden motor B16, který měl již výkon 60 koní. Zákazník si také mohl vybrat z několika barevných kombinací karosérie vozidla červená/béžová, livrejová modrá/béžová a šedivá/béžová. V polovině 50tých let se Volvo rozhodlo prorazit na americkém trhu a tak Duett byl přejmenován na Duet. Tento nový název měl ještě více zdůraznit, že se jedná o dvě auta v jednom – auto pro práci i volný čas a rodinu. V roce 1958 byl Duet poprvé podroben změnám v exteriéru od prvního návrhu Erika Skooga. Zadní oválná světla byla nahrazena trojúhelníkovými. Osobní vozy PV dostaly v tomto roce nedělené čelní sklo. Duet ho dostal až o dva roky později. Nové bylo, ale vybaveni přístrojové desky, bezpečnostní pásy ve standardu a 4stupňová převodovka. V roce 1960 zmizelo jméno Duet a vůz byl přejmenován na P210 a prodával se ve dvou verzích jako dodávka a jako kombi. A tak to zůstalo až do konce produkce. V roce 1962 bylo možno dostat P210 s motorem B18 o výkonu 75 koní, tedy skoro dvojnásobku prvního motoru.
Duet nebo P210 se prodával i po uvedení modelu Amazon. A to i přes uvedení modelu kombi Amazon. Paradoxně nejvíce se jich prodalo v roce 1961 celých 11744 vozidel. Do konce produkce se prodávalo okolo 7000 aut ročně. Výroba skončila 19. února 1969 po prodaných 97298 kusech (včetně 2915 prodaných podvozků). Poslední Duett je v muzeu Volva s pouhými 100km na počítadle.
Amazon kombi byla třetí verze této řady. Představení proběhlo v roce 1962 na autosalónu ve Stokholmu. Vůz byl úplně jiného charakteru než Duet. Kombinace pohodlí a užitečného zatížení vozidla byla na svou dobu jedna z nejlepších. Zadní dveře byly dvoudílné přesně podle amerického zvyku. Horní polovina se odklápěla nahoru a dolní dolů. Daly se tak přepravovat dlouhé předměty. Ve Švédsku tak mnoho lidí vozilo kmeny na stavbu svých dřevěných domů. Když se mělo něco naložit na střechu tak bylo možno si stoupnout na gumou potaženou horní hranu nárazníku a vše se dalo rychle a pohodlně připevnit. Jízdní vlastnosti byly téměř naprosto shodné s sedanem a kupé. Vzhledem k tomu, že zde byl jen malý rozdíl v hmotnosti. Nicméně zadní náprava byla úplně jiná. S ohledem na sníženou podlahu byla použitá jiná konstrukce zavěšení zadních kol. Vůz uvezl užitečné zatížení 490kg. Délka přepravního prostoru byla 183cm a šířka 126cm.
Od roku 1959 byla všechna Volva standardně vybavena 3 bodovými bezpečnostními pásy. Jako pohonná jednotka byl použit nový motor B18A, který nevycházel z motoru B16. Tento řadový 4válec měl výkon 75 koní a 4stupňovou převodovku. V roce 1964 dostal Amazon přední kotoučové brzdy a kombi posilovač brzd. Malou, ale velmi vítanou novinkou byly plynové vzpěry na horní polovině zadních dveří, které je držely zvednuté i bez podpěry. Hlavní změnou v interiéru byly nové přední sedačky. Ty byly vyvinuty s lékaři a byly to první ergonomické sedačky použité ve vozidle. Sedák byl z tlusté pěny na gumových pásech, které tlumily nerovnosti a nárazy od podvozku. Opěradla byla měkčí uprostřed než na krajích a tak poskytovala tělu lepší oporu zejména v rychlých zatáčkách. Do roku 1969, kdy skončila výroba Amazonů v „Torslandě“ se vyrobilo celkem přes 73000 kombi vozů Amazon.
V roce 1967 se objevil model 145. Obdoba vozu 144, které bylo až na rozdílnou zadní nápravu a prvky zadní části karosérie celé shodné. Oproti Duettu a P220 mělo menší objem zavazadlového prostoru, ale i tak se ho prodalo v letech 1967 až 1974 úctyhodných 270000 kusů. Vůz měl poprvé trojúhelníkově rozdělené brzdové okruhy a také absorpční zóny proti nárazu.
Následoval model 245. Opět paralelní model k vozu 240. Daleko zajímavější je vůz 265. První luxusní kombi, které se objevilo na trhu v roce 1975. Výbavou přesahovalo mnoho luxusních sedanů té doby a zabezpečilo automobilce Volvo první místo v Evropě v tomto segmentu. V roce 1980 Volvo bylo největší výrobce vozů kombi v Evropě. V roce 1981 následovalo první sportovní kombi s motorem přeplňovaným turbodmychadlem. Celkem bylo v období 1974 až 1993 vyrobeno 1 milion vozů 245/265.
Následovala řada 740/760, 940/960 a V90 v letech 1985 až 1998. Zajímavostí je, že celá řada 7×0 byla nejprve konstruována jako kombi a pak převedena do karosérie typu sedan. Zadní sedadla se dala sklopit v poměru 1/3 a 2/3, celý zavazadelník byl čalouněn a lépe než předtím odhlučněn.
Když se v roce 1985 objevilo 740 Turbo, tak to byl jediný kombík, který měl z 0 na 100 za 8,5 vteřiny, otočil se na 9,9 metrech, utáhnul zátěž ve výši 1800kg, pojmul 2,12 krychlových metrů zavazadel a ještě byl luxusně vybaven.
Roku 1993 se zrodila legenda. Nejlepší a nejhezčí kombi všech dob – 850ka. Jeho zadní světla, kolmá zadní stěna a vůbec celkový design to byla věc, se kterou se dodnes nikdo nedokázal vyrovnat. Zejména potom, co se objevily verze TDi, AWD a sportovní modely R, T-5, T-5R a vůbec nejrychlejší kombík V70R AWD. Celá řada V70 vycházela z modelu 850 a jen provedla jisté zakulacovací kosmetické změny.
Mladším sourozencem a menším je model V40, který měl sloužit k přitáhnutí zejména mladší klientely. O něm se více dozvíte v našem testu. Nutno dodat, že zejména v provedení T-4 je to opravdový dravec.
Autor: neznámý | upravil: Jan Dvořák