Volvo V50 vytvořilo jako svůj první projekt oddělení speciálních vozů (Special Vehicle – SV) a míří na – především mladší – lidi, kteří si doposud pod Volvem představovali pouze auta bezpečná a konzervativní.
Vychází z V50 T5 AWD, ovšem pod upravenou haubnou nyní vrčí motor vytažený přímo z S60 R. Nejen že se tato skvostná pohonná jednotka nyní potýká s menším vozem, hostí navíc nezanedbatelných 40 koní, které z V50 SV dělají zbraň. I zde má zvýšený výkon na triku turbo, jež namísto standardního 1,0 baru presuje do sání vzduch vedený zvětšenými tunely tlakem plných 1,4 baru. Ruku v ruce s výkonem jde i rovnoměrně nastupující křivka točivého momentu, jenž vrcholí na 449 Nm a je k dispozici mezi 1500 a 4800 ot. Volvo V50 s takovou výzbrojí pokoří 98 km/h za 5,5 vteřiny. Samozřejmostí je i laděný výfuk s poněkud mohutnějšími, sedmiapůlcentimetrovými koncovkami výfuku, jež svým suchým chrapotem dávají znát, co auto umí.
Z S60 R pochází také šestistupňová převodovka, s motorem si však podává ruku spojkou nabízející jemnější záběr, než ta v S60 R. O rozdělování výkonu na kola se stará systém Haldex, jež sice nepatří mezi nejčistokrevnější a nejzábavnější způsoby, jak dostat koně na asfalt, už proto, že zadní kola čekají na prokluz přední nápravy, aby dostala svůj příděl, nicméně Volvo Haldex používá tradičně a nelze mu mít za zlé, že V50 SV zůstalo na půli cesty mezi muscle car a hračkami stylu Imprezy nebo Eva.
Systém Haldex pracuje s mechanickým čerpadlem a vícelamelovou mokrou spojkou. Funguje to tak, že standardně jsou poháněna přední kola a na zadním diferenciálu je umístěna pumpa připravená pomocí tlaku oleje sepnout právě tuto spojku umístěnou v zadním diferenciálu, jakmile přední kola proklouznou. K ruce má malé elektrické čerpadlo, jenž systém předtlakovává, aby reakce byla téměř okamžitá. V praxi to znamená, že výkon se na zadní kola i díky elektronickému řízení začíná přenášet po proklouznutí předního kola o čtvrt otáčky. Nicméně aby se čtyřkolkou byla opravdová legrace, musí být pohon všech kol permanentní a distribuce výkonu musí probíhat jinak. Zde je „čtyřkolka“ spíše prvkem bezpečnostním a chránícím pneumatiky.
Volvo V50Podvozek je o 12 mm snížen použitím nižších a pevnějších pružin a tvrdších tlumičů, sestavou, již lze v Evropě na V50 běžně objednat. Naladění se mimo jiné soustřeďuje na zabránění „rozhoupání“ auta, pokud řidič v zatáčce prudce ubere plyn, aby odsadil záď. Pro další vylepšení jízdních vlastností mají lehká hliníková kola obutá do Pirellek Corsa 235/40 ZR18 lehce negativní odklon. O zastavení se dobře starají brzdy AP Racing s 13,9“ kotouči s osmipístkovými brzdiči vpředu a 11“ kotouči s dvoupístkovými třmeny vzadu. ABS a EBD samozřejmě stále plní svou funkci.
V50-predek-na-vodeU konceptů na SEMA nebývá zvykem, aby se designové prvky, které jsou k vidění na prototymech, nabízely ve volném prodeji. Volvo tuto tradici boří a minimálně v USA si můžete objednat velmi podobné auto, jaké vidíte na obrázcích, jakkoli s motorem to tak horké nebude. Cestující na zadních sedadlech v konceptu V50 SV mají pro své pobavení připraven paket, který je standardní volbou pro XC90. Všichni se pak mohou těšit ze skvělého (což z vlastní zkušenosti potvrzuji) systému Sony Dolby Surround Pro Logic II s šestimístným měničem CD, jenž je ponechán ze standardní V50.
V50-predek-na-vode-stojiTento moderní „pony car“ by jistě byl zajímavou volbou i s motorem představeným v konceptu, bohužel nesplňuje jednu základní podmínku, jež tento typ vozů klade. Nízkou cenou a bohužel ani technickou jednoduchostí V50 SV rozhodně netrpí. Nicméně jako zajímavý přístup k úpravě nejmenšího Volva a další inspirace pro tunery splňuje své poslání dokonale.
Tomáš Němec