Jak to tenkrát bylo s řadou 12*

Jak to tenkrát bylo s řadou 12*

29. ledna 2009
Sekce:  Modely

Jednoho příjemného letního pátku roku 1956 představilo Volvo zcela nový vůz – model Amason. Ano, přesně tak byl nazýván – s písmenem „s“.

Okolo tohoto jména však vznikl spor ještě dříve, než jej vůbec kdo stačil vyslovit. Vůz se nicméně stal velkým prodejním úspěchem značky Volvo v dalších více než deseti letech.

Dne 3. srpna byl nový čtyřdvéřový model Volvo Amazon/120 představen nadšenému prodejci značky Volvo na konferenci ve Skövde. Vystavovaný vůz měl podvozek číslo 2, řízení umístěné napravo a dvoubarevný lak. Od připravované sériové verze se lišil řadou detailů, a to jak zvenčí, tak uvnitř.

Vůz byl navržen mladým Janem Wilsgaardem a inspirací mu byly tehdejší italské, britské a americké automobily. Výsledkem byla první pontonová karoserie značky Volvo, přičemž tento návrh ještě i dnes vypadá dobře a obsahuje několik prvků, které je stále možné spatřit i na současných vozech Volvo.

Plánované motory zahrnovaly několik alternativ, jako například malý vidlicový osmiválec nebo řadový šestiválec, ale nakonec vyústily v řadový čtyřválec o obsahu 1,6 litru a výkonu 60 k. Tento motor B16 byl pouhou upravenou verzí motoru B4B používaného pro model PV444. Výkon byl prostřednictvím třístupňové převodovky přenášen na zadní kola, ale již během prvního předvedení ve Skövde se ozývaly obavy ohledně chybějícího čtvrtého stupně. I přesto bylo nové Volvo velmi pěkným vozem a zároveň velkým příslibem do budoucna.

Z Amasonu se stává Amazon/120

Název Amason byl zvolen díky svému původnímu významu. Budil-li železný symbol představující logo Volvo dojem spíše mužských hodnot, u slova amason tomu bylo naopak. Podle řecké mytologie byly amazonky ženy-bojovnice, jejichž zbraní byl luk a šípy. Podle legendy si nechávaly odstranit pravé ňadro, aby mohly lépe zacházet se svými smrtícími zbraněmi (řecky a mazos = bez ňadra). Během trojské války bojovaly tyto silné ženy na straně Troje proti Řekům. Kromě automobilů a mopedů propůjčily amazonky své jméno například i řece Amazonce.

Z modelu Amason se ještě před uvedením na trh stal mezinárodně psaný Amazon, avšak lidé ve Volvu, kteří tento název navrhli, neměli mnoho důvodů k oslavám:

Německý výrobce motocyklů Kreidler totiž právě uvedl na trh moped s názvem Amazone, tento název si zaregistroval a uplatňoval na něj výhradní právo. Podle konečné dohody mezi těmito dvěma společnostmi smělo Volvo název Amazon používat na severských trzích, ale nikde jinde. Moped Amazone však z trhu zmizel již v roce 1959. Kdyby tehdy Volvo vytrvalo a projevilo více trpělivosti, jistě by nakonec práva k tomuto názvu získalo a vůz by potom mohl nést jméno Amazon ve všech zemích.

Zadáte-li dnes ve vyhledávači Google slovo „amazon“, dostanete 965 000 000 odkazů! Většina z nich zcela jistě neodkazuje na stejnojmenný moped, avšak ani na vůz Volvo Amazon. Tento název je dnes široce používán ve zcela jiných souvislostech. Zajímavé je, že Volvo zachovalo mezinárodní hláskování s písmenem „z“, ačkoliv Amazon se pod tímto jménem prodával pouze v severských zemích.

Z Amazonu se stává 122

Mimo severské země nesl nový model název Volvo 122, i když pro některé trhy se používala také označení 12 a 1200. Interní označení znělo P1200. Tato řada vozů byla následně oficiálně pojmenována jako 120 s možností, že se poslední číslice bude u budoucích variant tohoto modelu měnit, a první vozy byly zákazníkům dodány na přelomu února a března 1957. Velká chromovaná písmena Volvo na zadním nárazníku a hranaté ukazatele směru umístěné na předních blatnících se staly minulostí. Namísto toho měl nový vůz u předního sedadla standardně montované úchyty bezpečnostních pásů, ukazatele směru na předních blatnících jdoucí „za roh“ a nové znaky nesoucí název Amazon.

Nový vůz, který byl v prvních několika letech vyráběn pouze jako čtyřdvéřová limuzína, měl okamžitý úspěch a v prodejních statistikách brzy předčil starší model PV444/544. Druhou verzí uvedenou na trh se v roce 1958 stal model 122S (S znamenalo Sportovní vůz). Díky přidanému výkonu a do té doby velmi postrádané čtyřstupňové převodovce byl vůz pro veřejnost mimořádně atraktivní. Následujícího roku, 1959, se modely Volvo Amazon a PV544 staly prvními automobily na světě standardně vybavenými tříbodovými bezpečnostními pásy na předních sedadlech.

Původní prodejní cena dosahovala 12 600 švédských korun při odběru z výrobního závodu v Gothenburgu, přičemž tehdejším závodem značky Volvo byla stará továrna v Lundby. Amazon se ale rovněž stal prvním modelem Volvo vyráběným v závodě Torslanda, který byl otevřen v roce 1964. Zároveň se stal i prvním modelem Volvo vyráběným v belgickém závodu Ghent, který byl uveden do provozu v roce 1965, a pro kanadský trh probíhala montáž také v kanadském Halifaxu. Vozy Amazon zde byly prodávány pod názvem Volvo Canadian.

Od 60 k 115 koňským silám

P121

V roce 1961 byla na trh uvedena dvoudveřová verze s názvem 121 a v roce 1962 byly přidány další dveře; kombi s označením 220 bylo představeno na autosalónu ve Stockholmu. Název Amazon byl oficiálně opuštěn již v roce 1961 a vozy měly být na všech trzích dále nazývány příslušným číselným označením. Model Amazon se však i přesto ve Švédsku prodával až do samého konce roku 1970.

Technická stránka nezůstala za vývojem modelů pozadu. Motory byly čím dál větší a výkonnější, objem vzrostl z 1,6 litru na 1,8 litru a nakonec na 2 litry (motor B20). Výkon se zvýšil z původních 60 k na 115 k u sportovní verze 123 GT. Ze tří rychlostních stupňů se záhy staly čtyři, včetně volitelného rychloběhu u nejvyššího stupně. Bubnové brzdy byly později nahrazeny kotoučovými a nakonec vybaveny posilovačem. Během úspěšné výroby této řady došlo i k dalším změnám. Dynamo uvolnilo místo alternátoru, začala být montována jedna z prvních verzí systému pro snižování škodlivin ve výfukových plynech a před ukončením výroby bylo vozidlo vybaveno také bezpečnostními pásy na všech sedadlech.

P220

Model 123 GT byl nejsilnějším z nabízených modelů řady 120. Mimo jiné byl standardně vybaven otáčkoměrem, sportovním třípaprskovým volantem a přídavnými světlomety. Nejméně inspirujícím modelem řady 120 byl Favorit – jednodušší a levnější verze standardního modelu 120, která si navzdory svému jménu nikdy nezískala výraznější oblibu.

V celkovém pohledu se však vozy série 120 svého času mimořádně dobře prodávaly. Stačí porovnat 440 000 vozů PV444/544 vyrobených během 21 let s počtem 667 323 vozů modelové řady 120 vyrobených během její čtrnáctileté existence. A více než polovina z nich šla na vývoz.

Poslední vyrobený Amazon (!) sjel z montážní linky závodu Torslanda 3. července 1970. Tím byl završen dlouhý životní cyklus úspěšné řady houževnatých a spolehlivých vozů, které výrazně přispěly k vytvoření vynikající pověsti značky Volvo jako výrobce bezpečných a kvalitních automobilů dostupných za atraktivní ceny. Do té doby již tento vůz, vyznačující se řadou předností, stačil bezpečně a spolehlivě posloužit tisícům rodin po celém světě, početným policejním sborům a mimo jiné také zvítězil v rallye Akropolis. Tisíce vozů Amazon po celém světě jsou toho stále přežívajícím živým dokladem, ať již jde o láskyplně opečovávané vozy sběratelů nebo „vyzrálé“ každodenně používané vozy, jejichž tachometry dnes ukazují přes milion kilometrů.

Al Pacino

Zpět na výpis článků