Volvo znamená latinsky valit se. XC znamená, že to umí jezdit i mimo zpevněné vozovky. 90 značí, že je to velké. Tak co je to zatrolené PUV? Anglicky Power Utility Vehicle. Výkonnostně užitkové vozidlo. Nebo taky pořádně svalnatý sob s ohnivě planoucíma očima.
Volvo XC90 přišlo v USA na trh v roce 2003 a stalo se okamžitě nejprodávanějším modelem. Po letošním uvedení 311koňového V8 prodeje porostou ještě ochotněji. Ještě raději než nový motor ale Volvo prezentuje bezpečnostní prvky nového SUV. Prvním je systém kontroly převrácení, ale když už se tak stane, disponuje XC90 vyztuženou střechou a airbagovými záclonkami pro všechny tři řady sedadel, takže z takového kaskadérského kousku není třeba mít obavy. Pojišťovna a konto majitele by asi nesouhlasili, ale v životě lidském jde více o zdraví, než o peníze, ne? (autora stále neopustil životní optimismus)
Přístup Volva k problematice převrácení „ofroutů“ je komplexní. A nutnost tuto problematiku řešit ukázal mimo jiné i Jeep Grand Cherokee před třemi lety, který při novinářských testech předvedl salto střechále jak vyšité. Potíž je ve vysokém těžišti takových vozů. XC90 se s tím vyrovnává dobře, těžiště je jen o necelých 9 cm výše, než u XC70, aniž by byl obětován vyšší posaz, který majitelé „ofroutů“ tak milují. Dalším krokem je elektronický systém RSC, který pomocí gyrosenzoru rozpozná krizovou situaci a stabilizační systém DSTC na ni může reagovat ubráním výkonu a přibržděním kol, čímž se auto dostane do nedotáčivosti a nepřevrátí se.
A pokud ano, předpínače pásů a airbagová záclonka, jež zůstává nafouknutá po celou dobu incidentu, zabrání jevu, který bych pracovně nazval „nudle v bandě“ a jemuž by jinak pasažéři byli vystaveni. Nafukovací roleta je dokonce tak směrována, že i když se hlava cestující osoby zrovna opírá o okno, prosmekne se, nafoukne a poskytne i v tomto případě požadovanou ochranu. Volvo na rozdíl o mnohých ostatních výrobců SUV myslí i na ostatní. Normální „ofrout“ má nárazníky výše, než běžný osobní vůz, a proto je mu nebezpečný tím, že přeskočí jeho deformační zónu a vyřádí se až na pasažérech. Ne tak Volvo. Struktura integrovaná do pomocného rámu tento problém řeší. Konstrukce vnějších dílů karoserie bez hran a prvků, které by po zborcení „vrchní slupky“ zůstaly ostré, je navíc přívětivá k chodcům a cyklistům, jsou-li vystaveni nechtěnému bližšímu seznámení se strukturou vozu.
Bezpečnost třetí řady sedadel při nárazu zezadu je také výtečná, protože deformační zóna za nimi je dostatečně dimenzovaná. Nový celohliníkový osmiválec o objemu 4,4 litru je nejen absolutně prvním motorem svého druhu montovaným do Volva od vzniku automobilky v roce 1927, ale zároveň je ještě z důvodu zachování deformační zóny montován napříč! Má kvůli tomu velmi kompaktní rozměry a rozevření válců není tradičních 90, ale 60 stupňů a jedna řada válců je posunuta o polovinu průměru válce na stranu kvůli lepším deformačním vlastnostem. Pomocné agregáty jako alternátor jsou pro ušetření místa montovány přímo na blok motoru a sací a výfukové ventily jsou časovány samostatnými řetězy, takže rozměry motoru nepřesáhly v půdorysu 75,5 cm x 63,3 cm, což z něj činí nejkompaktnější osmiválec srovnatelného objemu na trhu. Jeho váha 189,6 kg také pomáhá při udržení spotřeby na uzdě.
Po několika informacích o základním modelu se konečně dostáváme k tomu, na co už jistě čekáte, pokud jste sem nesrolovali rovnou. Volvo XC90 PUV má o 5 cm sníženou světlou výšku a agresivní design ve stylu italských superaut. Kdybyste přemýšleli která přesně že jsou na mysli, tak barva laku a znáček, který až při bližším ohledání zobrazuje soba, napoví i méně bystrým jedincům. Pozornosti neujdou mohutná 20“ kola s pneumatikami Pirelli P-Zero Assimetrico o velikosti 275/40 ZR20, pod nimiž se skví vpředu 15“ kotouče s 8pístkovými třmeny a vzadu svou práci odvádějí 13“ kotouče s brzdiči 4pístkovými. Kola jsou od sebe dále, než na standardním XC90, o čemž svědčí upravené blatníky. K brzdám, k turbu a intercooleru vzduch dostávají aerodynamické prvky, které máte možnost vidět na fotografiích.
Stejně zajímavý je ale motor, výše představený osmiválec, který byl pomocí velkého turba a laděného výfuku donucen vydávat ze sebe plných 650 koní. Na Zemi ten výkon dostává nová šestistupňová automatika Geartronic ve spolupráci s pohonem všech kol Haldex, uzpůsobeného tak, aby se maximum výkonu dostalo vždy na kola s nejlepší trakcí.
Tato brutální hračka prý zůstane jen konceptem, nicméně je to zajímavý návod pro ladičské firmy. Na rozdíl od Cayenne a Touaregu, zde nemusíme plakat pro ztracené terénní schopnosti a můžeme si užívat naplno možnosti řídit brutálně výkonnou hračku, jež vyškolí na rovné trati lecjakého frajírka. Co provede se schopností protahovat se zatáčkami vyšší těžiště a hmotnost vozu by odhalil jen silniční test, budeme
si tedy optimisticky představovat, že to je jen o něco málo slabší, než u Cayenne Turbo, etalonu třídy. Faktem zůstává, že XC90 PUV je nesmírně přitažlivým a krásně bláznivým konceptem, který se nám líbí.
P.S. Ofrout je navenek totéž co Off-Road s tím rozdílem, že ofrout se mimo zpevněný povrch necítí moc dobře, ale těm, co ho řídí konvenuje na ostatní koukat shora. Proto se to vyrábí a vypadá to „skoro tak drsně jako vopravdovej teréňák“. Typicky BMW X5 a třeba právě XC90.
Tento článek najdete také na www.tuning.cz.
Tomáš Němec