Přehled změn v modelové řadě 700/900

Přehled změn v modelové řadě 700/900

20. června 2005
Sekce:  Modely

Žádné auto se od představení sériové verze do ukončení výroby nevyrábí beze změn. Jak to tedy s touto řadou bylo?

Rok 1983 – první rok modelu 760 z řady 700. Volvo představilo dvě verze, jednu běžnou 760 GLE s motorem B28F V6 použitým ve 264 GLE z roku 1982 s automatickou převodovkou AW71 z 240 T z téhož roku. Druhá verze byla osazena turbodieselovým motorem použitým v 264 GL z roku 1983 a výhradně manuální převodovkou M46. Všechna auta opouštěla továrnu vybavena střešním oknem, tempomatem, mlhovými světly, vyhřívanými sedadly, automatickou klimatizací, elektrickým stahováním oken, centrálním zamykáním a elektrickým ovládáním zpětných zrcátek. Během roku byla dodávána různá rádia. Jedním bylo CR-2170 s kazetovým přehrávačem, které bylo použito v modelu 240, ovšem s jiným čelním panelem. Druhé rádio použité v 760 bylo TD-3110, které bylo montováno do modelu 240 až od roku 1985. Čalounění sedadel nabízelo velur nebo kůži. Do roku 1985 se vyráběla pouze 4-dveřová verze sedanu.

Rok 1984 – poprvé byla montována automatická převodovka také do verze 760 TD (ZF SHP22L). V polovině roku byla představena nová verze 760 Turbo s motorem B23F vybaveným mezichladičem plnicího vzduchu. Stejně jako u verze s motorem B21FT si bylo možné vybrat z manuální (M46) nebo automatické (AW71) převodovky. Ostatní vybavení bylo stejné jako u varianty 760 GLE 1983.

Rok 1985 – spolu s novými variantami 740 a 740 Turbo bylo představeno nové kombi. Model 740 byl podobný modelu 760. Chyběla ovšem automatická klimatizace, elektrické ovládání zpětných zrcátek, pro verzi 740 GLE byla použita 14’’ kola s pneumatikami 185/70SR 14, pro verzi 740 Turbo to byla 15ti paprsková 15’’ kola. Oba vozy byly osazeny motorem B230F (ať už s normálním sáním vzduch, nebo s turbem) a v základní výbavě s manuální převodovkou M46. Automatické převodovky byly použity různé pro různé varianty 740-ek. Varianty 740 GLE a 740 GLE TD dostaly převodovku ZF4HP22, zatímco 740 Turbo bylo osazeno, stejně jako ostatní Volva, převodovkou AW71. Nově představená turbodieselová verze 740 GLE TD měla podobnou výbavu jako 760 GLE TD z roku 1984, ovšem bez automatické klimatizace a pouze se 14’’ koly. V roce 1985 se přestala do turbodieselů modelu 760 montovat manuální převodovka. Verze kombi byla k mání od února 1985. Měla dělená sklápěcí zadní sedadla, v porovnání s 245 větší zavazadlový prostor (při nesklopených zadních sedadlech), ovšem při sklopení zadních sedadel ztratila na délce zavazadlového prostoru 1,1 inche (cca 28 mm). Zavazadlový prostor byl zhruba o 3,9 krychlové stopy větší. Kombi řady 700 byly vyráběny ve třech verzích: 740 GLE, 740 Turbo a 760 Turbo. Objevuje se nové rádio s kazetovým přehrávačem TD-3141.

Rok 1986 – verze 760 Turbo přichází o manuální převodovku M46, neboť se do tohoto typu již přestaly montovat turbodieslové motory. 740 GLE TD též přichází o manuální převodovku a rok 1986 byl posledním rokem pro tuto verzi. 740 Turbo získala nové potahy sedadel (kombinaci veluru a kůže), 5ti paprskové disky s pneumatikami Michaelin MXV 195/60R15, nový emblém Turbo na zadní části vozu, žádný emblém Turbo na přední masce a získala dvou stupňové vyhřívání sedadel. 740 GLE dostala též nové označení a dvou stupňové vyhřívání sedadel. Typ 760 byl také osazen novými symboly, navíc elektricky ovládanými sedadly, novým volantem a vyhřívanými zrcátky v barvě karosérie.

Rok 1987 – Volvo představilo nový model 780. 780 bylo 2-dveřové kupé, které vzniklo v Itálii v Bertoneho dílně. Osazeno bylo novým motorem B280F V6 o výkonu 145hp @ 5100 rpm a kroutícím momentu 173 ft.lbs (cca 235 Nm) @ 3750 rpm a automatickou převodovkou. Všechny ostatní modely řady 700 zůstaly nezměněny, s výjimkou nového rozdělovače pro motory B230 a pro nový B280F V6. Verze 740 GLE s manuální převodovkou M46 získala pátý rychlostní stupeň díky dalšímu, elektronicky spínanému převodu (tzv. overdrive).

Rok 1988 – model 760 dostal přepracovanou přístrojovou desku a nové ploché přední reflektory s integrovanými mlhovými světli umístěnými u mřížky chladiče. Dále se objevuje nově navržená kapota s lepší aerodynamikou, nový přední spoiler a přepracován byl také zadní nárazník. Vývojem prošel audio systém, řídící jednotka klimatizace či hliníková kola. Přepracováno bylo zavěšení zadní nápravy sedanů, přechází se na více prvkové zavěšení (kombi zůstává u staršího, tuhého zavěšení používaného od počátku řady 700). Typ 780 dostává též nové zavěšení a systém řízení klimatizace, jako 760ky. Typ 740 je vybaven elektrickým ovládáním zpětných zrcátek a střešního okna. Veškeré verze 760 a 780, stejně jako 740 Turbo, jsou vybaveny bočními air-bagy. Ostatní verze 740 mají air bagy jako volitelnou výbavu. Pětistupňová manuální převodovka M47 se stává standardní výbavou verze 740 GLE.

Rok 1989 – z varianty 740 GLE se stává 740 GL s novými 15’’ ocelovými koly a plnými poklicemi. Nové 740 GLE je představeno s 16ti ventilovým motorem B234F a 15’’ litými koly. 740 Turbo dostává elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a znovu je dostupný interiér v kůži. Veškeré 740 přicházejí s 4x20W audio systémem s 6,5’’ reproduktory v předních dveřích. Model 780 přichází s další variantou, 780 Turbo s výkonnější verzí motoru B230FT a hliníkovými koly připomínající vyplétaná kola. Do vozů 740 GLE 16V je montována nová automatická převodovka AW72L. Do verzí 745/765 Turbo s převodovkou AW71 je instalován turbo kompresor Mitsubishi.

Rok 1990 – nový design přední části pro model 740 s většími světlomety, nižší a strmější mřížkou chladiče a novým předním nárazníkem s integrovaným spoilerem. Zadní světla byla převzata z modelu 780. Nová základní verze 740 byla představena bez střešního okna a bez osvětlení zrcátka ve sluneční cloně. 740 GL přichází o elektrické ovládání střešního okna. 740 s nízkou úrovní výbavy měly černou vertikálně členěnou mřížku chladiče, 740 GLE měly stejný typ mřížky ovšem mřížka byla chromovaná a 740 Turbo měly černou čtvercovou mřížku. Všechny vozy řady 700 měly air bagy ve volantu. Model 760 dostal koncová světla od 780. Všechny motory B230FT byly vybaveny novým turbem, které zvýšilo výkon motoru. Základní verze modelu 780 dostala hliníková kola připomínající vyplétané disky, stejná jako 780 Turbo, a aby byla tato verze odlišena od 780 Turbo, dostává chromovanou vertikální mřížku chladiče. Verze 780 Turbo byla též vybavena novým turbem současně s Turbo+ kitem, čímž byl dosaženo výkonu jako nikdy předtím. Na 740 Turbo se začaly montovat 16’’ kola s 5ti paprsky ve tvaru šípu. Tento rok byl poslední pro 740 T sedan. Některé 740 Turbo mají převodovku M47 série II použitou na základní 740.

Rok 1991 – nový typ Volvo 940 nahrazuje zanikající mdel 760. 760 Turbo přechází v 940 SE se změněnou zadní partií vozu. Verze 740 GLE se nahrazuje verzí 940 GLE s předkem od 760 a se změněnou zadní partií vozu, navíc ztrácí 4-stupňovou manuální převodovku s overdrive. Je představeno nové 940 Turbo s téměř stejným vybavením jako 940 SE, kromě více prvkového zavěšení, ovšem s černou čtvercovou mřížkou chladiče a s koly od 740 Turbo roku 1990. Model 740 přichází o manuální převodovku. Jediným vozem, který nadále setrvává v koncepci M46+OD, je 740 Turbo, ovšem přichází o 16’’ kola, která jsou nahrazena 20ti paprskovými 15’’ disky. Základní verze 740 dostává chromovanou vertikální mřížku od 740 GLE roku 1990.

Rok 1992 – v Kanadě jsou k dostání pouze 940 GLE, zatímco na americkém trhu se prodávají 940 GL se stejnou výbavou jako 940 GLE, pouze s motory B230F a černou vertikální mřížkou chladiče. Do 740 Turbo se již nemontuje manuální převodovka a již se nevyrábí karosářská verze sedan. Přichází nový model 960 s řadovým 6ti válcem o obsahu 2,9 litru a 24 ventilovou technikou. Motor má výkon 201 hp @ 6000 rpm a točivý moment 197 ft. Lbs (cca 267 Nm) @ 4300 rpm. Všechny verze modelu 740 a řada 900 jsou dodávány pouze s automatickou převodovkou. Všechna auta již mají ochranný systém proti bočnímu nárazu SIPS.

Rok 1993 – model 740 přechází v základní verzi 940 s přístrojovou deskou a zadní částí karoserie (pouze sedan) ve stylu 940, ovšem přední část vozu zůstává ve stylu 740 roku 1992. Z výbavy verze GL se stává „volitelný balíček 1“ a z výbavy variant Turbo se stává „volitelný balíček 2“. Na všech vozech série 900 se objevuje automatická uzávěrka diferenciálu. Varianty 940 s motory B230F dostávají automatickou převodovku AW70L. Standardem se pro řadu 900 stává 19,8 gallonová (75 litrů) palivová nádrž.

Rok 1994 – klesá cena základní verze modelu 940. Pro sérii 900 je ve volitelné výbavě prosklená střecha.

Rok 1995 – do vozů pro americký trh se standardně montuje systém DRL (Day Running Lights – světla zapnutá i ve dne, jakmile bylo otočeno klíčem v zapalování). Model 960 je kvůli zjemnění linií a lepší aerodynamice přepracován. Přepracován je též interiér vozu. Model 960 dostává nové zavěšení zadní nápravy a nárazníky v barvě vozu. Jak na sedanu, tak na kombi jsou přepracována koncová světla. Motor ztrácí na úkor vyššího kroutícího momentu (díky nové vačkové hřídeli) 20 hp. Nezměněna zůstává 940, pouze s výjimkou instalace systému DRL. Rok 1995 je pro model 940 na americkém trhu rokem posledním. Je představen nový motor 2,5 litru I6 pro 960. V Evropě dodáván standardně s manuální 5ti stupňovou převodovkou.

Rok 1996 – kombi 960 dostává střešní lyžiny ladící k barvě vozu jako standardní vybavení. Do Severní Ameriky se již nedodávají čtyřválcové motory. V Evropě se přestávají do vozů montovat bez turbové motory B230F/E. Do modelu 940 se instalují pouze motory B230GT s možností výběru ze tří typů převodovek: AW71, M47 a M90.

Rok 1997 – stejný jako předchozí rok

Rok 1998 – stejný jako předchozí rok, pouze se mění označení 960 na S/V90.

Článek je převzatý ze serveru
www.swedishbricks.net

Jaroslav Januš

Zpět na výpis článků