Představte si svět, ve kterém můžete pohodlně cestovat na dlouhé vzdálenosti, aniž byste museli využívat leteckou dopravu. Svět, ve kterém se vyhnete nepříjemným bezpečnostním kontrolám na letištích, hodinám stráveným ve frontě na odbavení nebo čekáním na let a hlučnému a stísněnému letištnímu prostředí. Co kdybychom vám nabídli možnost cestovat svou vlastní první třídou ve voze, který vás sám vyzvedne před domem a vysadí přesně tam, kde potřebujete?
Právě tuto vizi budoucího cestování v automaticky řízených vozech dnes automobilka Volvo Cars představuje prostřednictvím svého nového koncepčního vozu Volvo 360c. Ten je ztělesněním holistického pohledu na budoucnost cestování ve znamení autonomního řízení, elektrického pohonu, konektivity a v neposlední řadě také bezpečnosti. Jedná se o koncept, který by v ne příliš vzdálené budoucnosti mohl společnosti Volvo Cars otevřít dveře k dalšími růstu na nových trzích. Mezi ty patří například i multimiliardový vnitrostátní letecký průmysl.
Volvo 360c je plně elektrickým vozem s kompletně autonomním řízením, který se obejde bez lidského řidiče za volantem. Mezi základní rysy konceptu patří design osvobozený od stávajících nezbytností, jako jsou volant nebo spalovací motor, díky čemuž bylo možné změnit tradiční cestovní uspořádání, kdy sedí cestující za sebou ve dvou nebo třech řadách.
Koncept 360c představuje čtyři potenciální prostředí vycházející z konkrétních způsobů využití autonomně řízených vozidel: prostor na spaní, mobilní kancelář, obývací pokoj a místo stvořené
k zábavě. Všechna prostředí mají jedno společné: změní vaši představu o cestování. Současně představuje návrh globálního standardu pro bezpečnou komunikaci autonomních vozidel se všemi ostatními účastníky silničního provozu.
„V následujících letech projde automobilový průmysl velkou proměnou a značka Volvo chce
v rámci této změny zaujmout vedoucí postavení,“ uvedl prezident a generální ředitel společnosti Volvo Cars Håkan Samuelsson. „Autonomní řízení nám umožní udělat další obrovský krok
v automobilové bezpečnosti a současně nám otevře dveře k novým, vzrušujícím obchodním modelům, přičemž umožní našim zákazníkům trávit čas ve voze podle svých představ a potřeb.“
Koncept 360c má potenciál stát se lukrativní konkurencí pro lety na krátké vzdálenosti, které jsou součástí multimiliardového průmyslu, na němž se podílejí letecké společnosti, výrobci letadel
a poskytovatelé rozmanitých služeb. Hlavními kandidáty na nahrazení alternativním způsobem dopravy jsou právě lety na krátké vzdálenosti, kde je vzdálenost mezi výchozím a cílovým bodem kolem 300 km.
Například ve Spojených státech amerických využilo v loňském roce vnitrostátní lety více než 740 milionů cestujících, a americké domácí letecké společnosti si tím pádem přišly na zisky v řádu miliard dolarů. Některé z nejvíce vytížených leteckých tras, mezi které patří spoje New York – Washington DC, Houston–Dallas nebo Los Angeles – San Diego, jsou letadlem ve výsledku časově náročnější než vozem, protože je potřeba zohlednit další aspekty včetně cesty na letiště, bezpečnostních prohlídek, odbavení a čekání na let.
„Vnitrostátní letecká doprava vypadá jednoduše, když si kupujete lístek, ale v praxi tomu tak není. Koncept 360c představuje zcela nový pohled na cestování,“ řekl Mårten Levenstam, senior viceprezident pro korporátní strategii ve společnosti Volvo Cars. „Kabina uspořádaná pro spánek vám umožní užívat si prémiový komfort a pohodové noční cestování, abyste se v cíli vzbudili svěží a odpočatí. To nám umožní konkurovat některým z předních světových výrobců letadel.“
Kromě získání nových skupin potenciálních zákazníků pro společnost Volvo Cars naznačuje koncept 360c, jaký vliv bude mít tento typ přepravy na budoucí cestování, plánování městské zástavby, infrastrukturu a ekologickou stopu moderní společnosti. Nejedná se o pouhý předobraz nového způsobu cestování, ale také o pohled do budoucnosti, ve které si budou lidé na cestách užívat zábavu s přáteli a rodinou a zúročí v ní čas strávený ve voze dle svých potřeb.
„Koncepty autonomních vozidel mají tendenci stát se spíše přehlídkou úžasných moderních technologií než vizí budoucího využívání automobilové dopravy lidmi,“ prohlásil senior viceprezident pro design ve společnosti Volvo Cars Robin Page. „Volvo je ale značkou s lidským přístupem. Soustředíme se na každodenní životy našich zákazníků a na to, jak je co nejvíce zlepšit. Koncept 360c je dalším ztělesněním tohoto přístupu.“
Koncept 360c je prvním, ale velmi cíleným krokem k otevření širší diskuze sahající od potenciálu technologií autonomního řízení až po zásadní proměny společnosti.
„Když bratři Wrightovi v roce 1903 vzlétli k nebi, neměli žádnou představu o tom, jak bude vypadat moderní letecká doprava,“ uvedl Mårten Levenstam. „Ačkoli nevíme, jak přesně bude budoucnost autonomního řízení vypadat, již nyní si můžeme být jisti, že bude mít hluboký dopad na způsob našeho cestování, navrhování našich měst a využívání infrastruktury. Koncept 360c považujeme za výchozí bod pro konverzaci, jejímž výsledkem budou nápady a odpovědi, které nám napoví
o této budoucnosti více.“