První vlastní turbodieselový pětiválec Volvo dospěl do stadia, kdy už na něm není co vylepšovat, říkají inženýři z Goteborgu. Souhlas vedení s vývojem nového agregátu vzali opravdu od podlahy a výsledek se pyšní mino jiné dvěma turby v řadě. Jak to celé jezdí v sedanu vyšší střední třídy?
Časy, kdy diesel pod kapotou Volva nesl rodokmen Audi, pominuly s počátkem tisíciletí. Tehdy představili seveřané svůj vlastní motor ve dvou výkonových verzích a především – s pěti válci. Dnešní, druhá generace má sice stejné vrtání a zdvih (včetně přesného objemu 2400 cm3), ale konstrukce dalších částí je zcela nová.
Výkon teď vrcholí hodnotou 151 kW, nejvyšší točivý moment 420 Nm je dostupný již v 1500 min-1, vše samozřejmě splňuje emisní normu Euro 5. To nejzajímavější se ale děje v průběhu přeplňování – zatímco slabší odvozený motor 2.4D disponuje pouze jedním turbodmychadlem, námi testovaný vůz disponuje dvěma turby.
K čemu to běžnému řidiči je? Podstata je jednoduchá, kouzlo spočívá v naladění. Turbodmychadla jsou řazena za sebou a když to velmi zjednodušíme, při nižších otáčkách pracuje to menší, které, v případě další akcelerace, pomáhá rozběhnout to větší. Motoráři nechť prominou drastické zjednodušení jejich sofistikované práce, ale daleko důležitější je výsledný efekt. Poměrně těžký sedan S80 se sice nestane závodním dravcem, příjemné překvapení pro posádku ale zcela určitě nachystá.
Už po startu je znát rozdíl oproti předchůdci. Keramické žhavicí svíčky se dokáží zahřát na 1000 stupňů Celsia už za dvě sekundy, takže ani chladná rána nás neobtěžovala dlouhým žhavením. Utlumení dále pokročilo a na tichu v kabině je to znát. Ale ani při plné akceleraci nemá okolí ani řidič dojem, že se pod kapotu nastěhoval buchar. Dunění je opravdu hodně vzdálené a ani při delších cestách není nepříjemné.
Druhým, a ještě větším kladem je razantní zlepšení, či spíše zpříjemnění dynamiky. Trhání asfaltu se i díky tlumivému vlivu automatické převodovky sice nekoná, plynulost nárůstu křivky točivého momentu si ovšem posádka užije na vlastní záda. I poslední zbytky již předtím dost neznatelného turbokopance zmizely a sedan sedan zrychluje s plynulostí a silou srovnatelnou s těmi nejlepšími zážitky se sedany Mercedes-Benz.
Celý, více než 700 km dlouhý test jsme absolvovali se skutečnou spotřebou 6,9 l/100 km, což není zrovna hodnota, které dvoutunové luxusní sedany dosahují každý den. Sedmdesátilitrová nádrž tak stačí i na cestu do Paříže, za což patří Volvu tisíce nadávek od majitelů čerpadel. Dobře jim tak.
Ano, S80 prodělalo facelift – ale pokud najdete člověka, kterému přijde podstatný rozdíl ve tvaru přední masky či drobounké změny v interiéru, rádi budeme těmto věcem věnovat více než tuhle větu.
Pro Volvo, a testovaný sedan zvlášť je totiž charakterističtější pocit. Z jízdy, kdy jste za pocit bezpečného a neokázalého pohodlí ochotni odpustit i méně kontaktní řízení. Z jízdy, která vás doslova sama hlídá pomocí nejrůznějších elektronických asistentů a upozorňovadel na nezapnuté pásy, předjíždějící auta, překážky před vámi či vyjetí z pruhu. A konečně z jízdy v sedadlech, která by si už konečně měli téměř všichni ostatní okopírovat.
Co na tom, že z pohledu vyloženě sportovně naladěných řidičů je možno nazvat brzdy pomalu nastupujícími, převodovku letargickou a odpružení houpavé? Vše je relativní a měřeno příjemností jízdy se S80 nebojíme zařadit na špičku pohodlí vyšší střední třídy. BMW 5 či Mercedes-Benz E mají důstojného konkurenta.
Plusy :
Komfort, především sedadla
Nezaměnitelný design
Plynule dynamický, tichý a úsporný motor
Palubní komunikace v češtině
Bezpečnostní prvky
Minusy :
Málo kontaktní řízení
Menší zavazadlový prostor
Cena vozu :
První cena vozu 869.000,- (2.0 107 kW 5M Kinetic)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.089.000,- (D5 151 kW 6M Kinetic)
Základní cena testovaného vozu 1.264.000,- (D5 151 kW 6M Summum)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.491.900,- (D5 151 kW 6A Summum)
zdroj : www.auto.cz