Jakkoliv se to zdá zvláštní, automobilka Volvo vyráběla a nabízela dvoudvéřové verze svých vozů, které byly přezdívány tanky na kolech. Tyto verze se vyráběly již v řadě 100.
I ve výrobním programu v době výroby řady 200 byl vůz s dvoudvéřovou karoserií, který se vyráběl pod označením 242. A aby to nebylo málo, jedna z variant tohoto vozu měla za číslicemi 242 ještě dvě písmena GT. Vůz byl nabízen jako sportovní varianta dvoudvéřového provedení karoserie vozů řady 200. Volvo 242GT bylo nabízeno ve stříbrné barvě s barevnými doplňky v podobě černých a červených linek na bocích, kapotě motoru a víku zavazadlového prostoru.
Interiér vozu byl v černé barvě s červenými linkami. Tento je, jako u správného sportovního vozu, vyjímečný tím, že je celý černý a po celém obvodu vozu se přes čalouněnou palubní desku až po zadní sedadla táhne tenká červená linka. Volant je sportovně laděn a má na svém středu emblém s iniciálami GT. Pro umocnění požitku ze sportovní jízdy je tento vůz vybaven posilovačem řízení. Také řadící páka je podřízena účelu pro který je tento vůz učen, a to tím, že je patřičně zkrácena a u kořene je obalena černým koženým obalem.
Pro tento vůz byla připravena speciální GT přední maska. Plasty, které obklopovaly přední kulatá světla a mřížku přední masky, byly v barvě vozu – stříbrné. Pod předním nárazníkem byl umístěn spoiler, který ovlivňoval proudění vzduchu pod vozem a tím i spotřebu a ovládání vozu při vysokých rychlostech.
Karoserie má pouze dvoje dveře, které byly oproti předním dveřím čtyřdvéřových verzí prodlouženy pro lepší nastupování a vystupování. Za těmito dveřmi jsou boční okna, která jsou v zadní části vybavena výklopným zařízením pro umožnění cirkulace vzduchu v zadní části vozu. Brzdy jsou dvouokruhové typu 2×3, což znamená, že při poruše kteréhokoliv okruhu brzdí na zbylý okruh obě přední kola a jedno zadní. Vůz je zpomalován pomocí čtyř kotoučů, z nichž přední jsou chlazené vnitřní cirkulací vzduchu.
Na přístrojové desce najdeme rychloměr s šestimístným počítadlem kilometrů, otáčkoměr a ukazatele teploty vody a stavu paliva. Z kontrolek je možno vyjmenovat kontrolku dobíjení, tlaku oleje, ruční brzdy a poruchy brzdového systému. Dále tento vůz nabízel osvětlení prostoru pro nohy, kombinovaný zámek volantu a zapalování a mnoho jiných příjemných věcí zpříjemňujících řidiči život, které nabízí jen automobilka Volvo. Na středním panelu jsou tlačítka pro elektrické vyhřívání zadního okna, varovná světla a přední mlhová světla. Na tomto panelu je také kontrolka „Fasten seat belt“, která bliká na neukázněné řidiče tak dlouho, než si zapnou bezpečnostní pásy. Jsou zde také samozřejmě volná místa pro umístění vypínačů pro potřebu řidiče. Tento model měl také elektricky vyhřívané sedadlo řidiče a objemné kapsy na zadní straně předních sedadel.
Technické údaje
Motor | |
Označení | B 21 E |
Počet válců | 4 |
Obsah,cm3 | 2127 |
Vrtání X zdvih,mm | 92×80 |
Maximální výkon | 123 koní při 5500 otáčkách |
Komprese | 9,3:1 |
Vstřikování paliva | Cl-elektrické vstřikování |
Oktanové číslo paliva | 93 |
Hlava válců | hliník |
Chladící soustava | |
Uzavřený okruh. Obsah chladící kapaliny | 9,5 litru |
Elektrická soustava | |
Baterie | 12 V / 60 Ah |
Zapalování | bezdotykové, elektronické, tranzistorové |
Přenos síly | |
Převodovka | čtyřrychlostní s převodem Overdrive |
Nádrž | |
Obsah | 60 litrů |
Řízení a podvozek | |
Servo převod | 17,1:1 |
Počet otáček volantu od dorazu k dorazu | 3,5 |
Poloměr otáčení vozu | 9,8 m |
Ráfky | 5,5J-14 Hliníkové elekrony |
Rozměry předpisových pneu | 185/70 HR14 |
Jaroslav Osten