Dne 15. října, ale před 25 lety, se poprvé objevila fotografie nového modelu Volvo 480.
Nový malý hatchback se stal prvním volvem s pohonem předních kol. Od té doby se švédská značka na tento typ přenosu síly na vozovku preferuje. Samozřejmě, pokud auto není vybavené pohonem všech kol.
Ale Volvo 480 je známé ne proto, že má pod kapotou napříč uložený motor s pohonem kol přední nápravy, ale především pro svůj vzhled. Volvo s ním udělalo díru do světa. Takhle originální Volvo nikdy nebylo, i když už tu podobné pokusy byly v modelu P1800ES. „Čtyřistaosmdesátka“ k velkému prosklení a tvaru karoserie třídveřového hatchbacku (až kombi) je doplněna vyklápěcími světly. Ve Volvu navíc umístili masku chladiče pod nárazník, což byla výsada značek jako Maserati nebo DeTomaso.
Model 480 byl netradiční jen po designerské stránce. Motorová paleta byla více než jednoduchá a tradiční. První auta, která se vyráběla od roku 1987, byla vybavena zážehovým čtyřválcem o objemu 1,7 litru. Pravda, na tehdejší dobu byl motor nezvykle vybaven celkem moderním vstřikovacím systémem. Ale to nemůžeme přičítat švédskému výrobci. Agregát totiž pocházel od Renaultu.
O rok později pak nabídli zákazníkům přeplňovanou verzi, které však vzrostl výkon jen velmi málo – z 80 na 88 kW. Především však vzrostl točivý moment, což bylo důvodem i pro nasazení nového čtyřválce s atmosférickým plněním o objemu dva litry v roce 1993.
Volvo 480 ukončilo svou kariéru 7. července 1995. Auto nedostalo přímého nástupce, ale po mnoha letech si vzpomněli designéři na tento originální vůz a přivedli na svět hatchback Volvo C30. Nemá sice vyklápěcí světla, ale zadní partie s výklopným velkým skleněným oknem tu návaznost jasně prozrazuje.
Zdroj : tn.nova.cz