V americkém Las Vegas se každoročně pořádá veletrh výrobců speciálního příslušenství (Speciality Equipment Manufacturers Association – SEMA). Po svém loňském debutu Volvo letos přivezlo tři zajímavé koncepty.
Začít ale musíme právě loňským debutem. Ve spolupráci s americkým „továrním“ úpravcem Evolve vyrobilo Volvo speciálně pro SEMA dva identické vozy S60 Rs vycházející ze sériové S60 R, jež disponuje 300koňovým motorem a aktivním podvozkem Four-C. Výstavní exempláře se liší pouze barevným provedením. První je vyvedeno v barvě Laser Blue (lejzrově modré ;-), zatímco druhé je Passion Red (vášnivě rudé ;-).
Mnohem zajímavější než barevné provedení je ale srdce bijící pod přední kapotou. Evolve se podařilo z motoru vyždímat další dvě stovky koní za přispění nového turba, úpravy mezichladiče a sacího systému s náporovým tlakem. Elektronické řízení podvozku zůstalo, ale je upraveno tak, aby spolupracovalo se stavitelným podvozkem Evolve. Rozlet S60 Rs brzdí stěží představitelné 15“ dvoudílné kotouče s šestipístkovými brzdiči vmáčknuté do 19“ lehkých grafitových disků obutých do Pirellek P-Zero Rosso o rozměru 235/35 R19.
Volvo je zároveň známo svou posedlostí bezpečností, takže přes všechny úpravy zůstala zachována standardní sedadla, aby systémy SIPS (ochrana při nárazu ze strany) a WHIPS (ochrana krční páteře při nárazu zezadu) nadále plnily své poslání.
Letos se představily rovnou tři koncepty. Volvo XC90 PUV, Volvo V50 SV a Evolve Volvo S40, které si podrobně představíme v samostatných článcích. Nyní pouze ve zkratce. „P“ v označení největšího modelu neznamená nic jiného, než Power, síla. Ti kdo myslí, že Volvo pojalo prezentaci implementace mohutného osmiválce do XC90 ve velkém stylu, trefili do černého. Mnohem výkonnější, než Porsche 911 Turbo, Pagani Zonda C12-S Monza a téměř stejně výkonné jako Ferrari Enzo. Přitom bezpečné a praktické jako každé Volvo. Ale sebevědomé natolik, že si z Ferrari dokonce dělá legraci.
Volvo V50 je vychvalováno motoristickými novináři (mě mezi ně počítaje) pro své jizdní vlastnosti. Oddělení Special Vehicles přispělo svou troškou do SEMA mlýna lehkou úpravou zevnějšku v duchu skandinávského designu a přestavbou těžšího kalibru pod kapotou. Dvouapůllitrové přeplňované srdce dostalo adrenalinovou injekci a pumpuje teď silou 340 koní. A jak se na správné lichokopytníky sluší, odrážejí se kupředu všemi čtyřmi kopyty.
Poslední valící se železnou raketou uzavírá kruh, navazujíc na loňské S60 Rs. Společným jmenovatelem není jen úpravce Evolve, ale i přístup k modifikaci motoru větším sáním a turbem. Výsledkem je dechberoucích 425 koní deroucích se na světlo opět pomocí všech čtyř kol. Zevnějšek byl upraven také, aby zasvěceným napověděl, co od tohoto stříbrného ďábelského soba čekat. Už jen ty 15“ kotouče s osmipístkovými brzdiči v 19“ kolech…
Těšíte se na podrobnější představení? Zůstaňte naladěni 🙂
Tento článek najdete také na www.tuning.cz.
Tomáš Němec