Některé zásady se nikdy nemění. I po 80 letech pokroku v oblasti bezpečnosti je filozofie vyjádřená zakladateli společnosti Volvo zcela zjevná:„Automobily jsou řízeny lidmi. Hlavní zásadou všeho, co ve společnosti Volvo děláme, proto je – a musí zůstat – bezpečnost.“(Assar Gabrielsson a Gustaf Larson)
Pouhý měsíc po světové premiéře zcela nových modelů Volvo V70 a XC70 na autosalónu v Ženevě – oslavilo Volvo své 80. výročí. Nové modely Volvo přicházejí jako vždy s vylepšenými bezpečnostními prvky. Nejnovější přírůstky jsou vybaveny prodlouženými nafukovacími clonami, které spolu s výškově nastavitelnými dětskými sedáky, omezovači tahu bezpečnostních pásů přizpůsobenými s ohledem na děti a s pevnou konstrukcí boků pomáhají zajistit dětem různé velikosti efektivní ochranu v případě bočního nárazu. Bezpečnost dětí byla pro značku Volvo vždy důležitá – Volvo bylo první, kdo v 60. letech minulého století představil první dětskou sedačku obrácenou zády ke směru jízdy.
Filozofie zakladatelů vytvořila princip pro celou řadu nových bezpečnostních řešení a systémů. Jedním příkladem je bezpečnostní klec, která byla společně s laminovaným předním sklem poprvé představena u modelu Volvo PV 1944, a která se stala jedním z prvních bezpečnostních prvků automobilů značky Volvo. Tříbodový bezpečnostní pás – nejdůležitější ze všech vynálezů společnosti Volvo – byl představen v roce 1959. Tříbodové bezpečnostní pásy jsou považovány za jeden z technických vynálezů, které v historii lidstva zachránily nejvíce životů. V roce 1991 byl představen systém ochrany proti bočnímu nárazu (SIPS), v roce 1998 pak systém WHIPS pro prevenci poranění krku. Deformační zóna, poprvé představená v roce 1966, byla u nejnovějších modelů vylepšena použitím čtyř různých druhů oceli, s jejichž pomocí se podařilo optimalizovat absorpci sil vznikajících při kolizi.
Již 37 let se interní tým pro výzkum dopravních nehod společnosti Volvo zabývá studiem a analýzami dopravních nehod, kterých se zúčastnily automobily Volvo. Tento tým je zdrojem klíčových znalostí a informací pro výzkumné a vývojové složky společnosti.
Společnost Volvo počítá s tím, že v budoucnosti bude doprava zcela bezpečná. Podle této vize budou automobily vybaveny inteligentními systémy, které nejen pomohou zlepšit bdělost řidiče, ale budou dokonce schopny převzít kontrolu nad vozidlem tehdy, pokud řidič včas nezareaguje, aby odvrátil hrozící nebezpečí. Práce na tomto projektu jsou již v plném proudu. Nejnovější vozy Volvo jsou vybaveny několika pokročilými bezpečnostními systémy, které řidiči v tomto směru pomáhají. Mezi ně patří systém BLIS, který řidiče upozorní na vozidla v mrtvém úhlu zpětných zrcátek, nebo systém upozornění na nebezpečí kolize s podporou brzdění, jenž kromě vizuálních a zvukových výstrah připraví brzdový systém s cílem pomoci předejít srážce s vozidlem vpředu.
„Hlavním cílem naší nové bezpečnostní filozofie je umístit lidské schopnosti do středu našeho výzkumu a na jejich základě postavit vývoj budoucích systémů. Chceme pomoci řidiči tak, aby se mohl plně věnovat řízení a situaci na vozovce,“ vysvětluje Ingrid Skogsmo, ředitelka bezpečnostního střediska Volvo Cars Safety Centre, která byla nedávno významným časopisem Automotive News vyhlášena Ženou roku 2006.
Dalším krokem směrem k této vizi je systém City Safety, který byl poprvé představen počátkem tohoto roku na autosalónu v Detroitu u Volva XC60 Concept. Systém může v některých situacích sám použít brzdy vozidla a zabránit tak kolizi. Společnost Volvo Cars doufá, že se s jeho pomocí podaří snížit počet nárazů zezadu na polovinu. Systém City Safety by měl být uveden na trh během nacházejících dvou let.
Bezpečnostní milníky v osmdesátileté historii značky Volvo
1944 Bezpečnostní klec
1944 Laminované čelní sklo
1959 Tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech
1960 Čalouněná přístrojová deska
1964 Prototyp první dětské sedačky obrácené zády ke směru jízdy
1966 Dvouokruhový brzdový systém
1966 Deformační zóny
1967 Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech
1968 Opěrky hlavy na předních sedadlech
1969 Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na předních sedadlech
1972 Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na zadních sedadlech
1972 Dětská sedačka obrácená zády ke směru jízdy a dětské pojistky
1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC)
1973 Teleskopický sloupek řízení
1974 Nárazníky pohlcující energii
1974 Umístění palivové nádrže na chráněném místě
1978 Dětské sedáky
1982 Sedadla s ochranou proti podklouznutí pod bezpečnostními pásy
1982 Širokoúhlá vnější zpětná zrcátka
1984 Protiblokovací brzdový systém ABS
1986 Třetí brzdové světlo
1986 Tříbodový bezpečnostní pás na prostředním zadním sedadle
1987 Předpínače bezpečnostních pásů
1987 Airbag řidiče
1990 Integrovaný dětský sedák
1991 Systém ochrany proti bočnímu nárazu (SIPS)
1991 Automatické nastavení výšky bezpečnostních pásů vpředu
1993 Tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na všech sedadlech součást standardní výbavy
1994 Boční airbagy
1997 Systém ochrany pro případ převrácení vozu (ROPS) u C70 Convertible
1998 Systém pro prevenci poranění krku (WHIPS)
1998 Nafukovací clony (IC)
2000 Zahájení provozu ve Volvo Cars Safety Centre v Göteborgu
2000 Systém ISOFIX pro upevnění dětských sedaček
2000 Dvoustupňové airbagy
2000 Bezpečnostní a asistenční systém Volvo On Call
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 Aktivní stabilizační systém proti převrácení vozu (RSC) pro Volvo XC90
2002 Vylepšená verze systému ROPS
2002 Spodní příčník na přídi vozu (u Volva XC90) zlepšující kompatibilitu s menšími vozidly v případě nárazu
2002 Vytvoření virtuální těhotné zkušební figuríny
2003 Inteligentní informační systém řidiče (IDIS)
2003 Nová patentovaná konstrukce přídě pro lepší ochranu v případě kolize
2004 Systém BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu
2004 Nafukovací clona pro kabriolety instalovaná ve dveřích
2004 Adaptivní tempomat (ACC)
2005 Pomocný systém Volvo CoDriver (koncept)
2005 Volvo MultiLock (výzkumný projekt)
2005 Systém Driver Alert pro sledování bdělosti řidiče (koncept)
2006 Osobní komunikátor PCC se snímačem srdečního tepu
2006 Aktivní bi-xenonové světlomety s naklápěním do zatáček
2006 Systém upozornění na nebezpečí kolize s podporou brzdění
2007 Systém Volvo City Safety pro prevenci nehod v nízkých rychlostech (koncept)
2007 Druhá generace systému WHIPS na ochranu proti poranění krku
2007 Nová, pevnější konstrukce boků, využívající různých druhů vysokopevnostní oceli
2007 Integrované dvoustupňové dětské sedáky s omezovači tahu bezpečnostních pásů přizpůsobenými s ohledem na děti
2007 Prodloužené nafukovací clony pro vyšší bezpečnost dětí
Převzato z volvocars.cz