Klasicky uspořádaná přehledná přístrojová deska má dva kruhové přístroje před dvousměrně seřiditelným multifunkčním volantem s tlačítky tempomatu a audiosoustavy. Sedan Volvo S60, první vůz této značky pod novým čínským vedením, byl představen v „Automobilrevue“ 8/10. O rok později jej následovalo odvozené kombi V60…
Kombi je tedy postaveno na stejném základě. Jeho nejvýkonnější typ jsme krátce vyzkoušeli a popsali v AR 11/’11; k důkladnějšímu krátkodobému testu jsme naopak zvolili provedení 1.6 DRIVe z opačného konce palety této řady. Novinka na první pohled zaujme elegantní karoserií, zbavující kombi charakteristických znaků vozu především vysoké užitné hodnoty. Tvůrci automobilu se zaměřili na zdůraznění přitažlivého designu, jemuž obětovali i něco z praktických vlastností vozů tohoto druhu, a vyšli tak vstříc měnícímu se zájmu potenciálních zákazníků. Nicméně karoserie nese základní znaky designu vozů této značky, jako jsou zejména maska chladiče s diagonální lištou, či tvar velkých koncových svítilen sahajících vysoko do sloupků D.
Celek působí velmi dynamicky a vyjadřuje sportovnější charakter v souladu s tvrzením výrobce, že S60 (tedy i V60) je nejsportovnější vůz této značky v celé její historii. Celkový dojem posiluje u testovaného typu speciální verze Ocean Race s modrým lakem a řadou detailů, připomínající aktivity značky v námořním sportu. S celkovým pojetím nového designu ladí ergonomicky dobře řešený komfortní interiér s pohodlnými anatomickými sedadly a bohatou výbavou.
O tom, že prioritu má pohodlí cestujících, svědčí i vnitřní rozměry dobře využitého obestavěného prostoru karoserie. V prostoru předních sedadel jsme změřili šířku ve výši loktů/ramen 1500/1450 mm a výšku stropu nad svisle seřiditelným sedákem řidiče 920 až 1000 mm, v obdobných místech zadních sedadel 1460/ 1380 mm, respektive 960 mm.
Cestující na zadních sedadlech mají vcelku dost místa pro nohy, neboť i za zcela vzad posunutými předními sedadly je před zadním sedákem mezera 140 mm, která se po posunutí předních sedadel do střední polohy zvětší na 220 mm. Trochu pod standardem stejně velkých kombi je však zavazadlový prostor. V základním uspořádání za zadními sedadly je v rovině podlahy dlouhý 1030 mm, z největší šířky v zadní části 1280 mm zúžený mezi podběhy na 1090 mm a pod svinovacím krytem vysoký jen 400 mm.
Po sklopení zadních opěradel na sedáky se ložná délka zvětší na nejméně 1700 mm.
Praktickými detaily jsou mělká schránka pod výklopnou podlahou, v jejíž zadní části je rovněž výklopná deska, jíž lze rozdělit zavazadlový prostor.
Volvo V60 se nabízí v několika úrovních výbavy Base, Kinetic, Momentum a Summum, lišících se prvky bohaté standardní i mimořádné výbavy. Testovaný vůz měl např. bezklíčové zamykání a spouštění motoru tlačítkem; čelní, přední boční a okenní airbagy; elektrické ovládání skel dveří, vyhřívaných a sklopných zpětných zrcátek i sedadla řidiče; vyhřívaná přední sedadla; tempomat s omezovačem rychlosti; dvouzónovou samočinnou klimatizaci; palubní počítač a audiosoustavu s přehrávačem CD/MP3; navigační soustavu s barevným monitorem; multifunkční volant s ovládacími tlačítky; mlhovky a řadu dalších prvků z mimořádné nabídky, podílejících se na velkém komfortu cestujících.
Zvláštní zmínku zaslouží vzhůru výklopné střední části vnějších zadních sedáků se seřiditelnou výškou nastavení, nahrazující samostatné vyjímatelné dětské sedačky. Samozřejmostí u vozu této značky je vynikající úroveň dílenského zpracování všech detailů i kvalita použitých materiálů v přitažlivé kontrastní kombinaci černých měkčených plastů a světlé kůže. Konstruktéři Volvo Cars neporušili u nového vozu tradici velké pozornosti konstrukci poháněcí soustavy a podvozku pro dosažení co nejlepších jízdních vlastností a bezpečnosti. Z palety několika vesměs přeplňovaných motorů měl testovaný V60 nejmenší a nejslabší, tedy vznětový čtyřválec 1560 cm3, jehož doplňkové označení DRIVe prozrazuje specifický optimalizovaný motormanagement, orientovaný na snížení spotřeby paliva i emisí.
Motor vyniká klidným během, dobře potlačenými vibracemi a nízkou hlučností. V této verzi se V60 nabízí výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou tříhřídelové konstrukce se dvěma rozdílnými stálými převody. Podvozek, shodný se sedanem S60, má nezávisle zavěšená všechna kola, odpružení vinutými pružinami, čtyřkotoučovou brzdovou soustavu a hřebenové řízení, jejichž základní údaje jsou v připojeném přehledu. Tradici značky odpovídá i vybavení několika vesměs elektronicky řízenými vyspělými soustavami, zvyšujícími aktivní bezpečnost a usnadňujícími řidiči ovládání zejména v kritických situacích. Kromě ABS s brzdovým asistentem to jsou především stabilizační a protiprokluzová soustava či parkovací asistent. Jízdní vlastnosti jsou vesměs velmi dobré, a to ať jde o takřka neutrální chování v zatáčkách a při rychlých vyhýbacích manévrech s malým bočním nakláněním, dobrou směrovou stabilitu, anebo jen malou citlivostí na boční vítr. Podílí se na tom nejen geometrie podvozku, resp. zavěšení kol, ale i dobře zvolená charakteristika odpružení a celková aerodynamika.
Díky účinným brzdám a přesnému řízení se vůz ovládá snadno i v kritických situacích, kdy diskrétně přispívají asistenční systémy. Dobré výsledky přineslo i měření dynamických vlastností a spotřeby paliva. I s nejslabším motorem a při velmi vysoké výkonové hmotnosti 18,3 kg/kW je dosti temperamentní a také úsporný, jak je zřejmé z připojené tabulky naměřených hodnot. Při klidné a vyrovnané, byť svižné jízdě lze s jednou náplní velké nádrže ujet hodně přes tisíc kilometrů. Nové kombi zaujme především elegantním vzhledem, velmi dobrými provozními vlastnostmi a vynikajícím komfortem, nabízí však i dobré užitné vlastnosti, zejména variabilní interiér, a může být vyhledáváno jako rodinný automobil, jehož předností je i hospodárný provoz. Nepatří ale k nejlevnějším, neboť celá paleta několika typů a modelů ve standardní výbavě se nabízela v době testu v cenovém rozpětí od 801 000 do 1 365 000 Kč. Testovaný vůz se standardní výbavou stojí 785 500 Kč, s příplatky za mimořádnou výbavu 988 200 Kč.
Technické údaje
MOTOR – typ T4162T, kapalinou chlazený řadový vznětový čtyřválec, uložený napříč před přední nápravou; 1560 cm3 (ø 75,0 x 88,3 mm), 16:1; 84 kW (114 k)/3600 min‑1 a 270 N.m/1750 až 2500 min‑1, největší otáčky 5000 min‑1; blok motoru i hlava válců z hliníkové slitiny; OHC 2V, vačkový hřídel poháněný ozubeným řemenem; přeplňování turbodmychadlem VGT s chladičem stlačovaného vzduchu; přímé vstřikování paliva vysokotlakou soustavou common rail; oxidační katalyzátor, filtr pevných částic; chlazení s elektrickým větrákem; alternátor 14 V – 180 A, akumulátor 12 V – 70 A.h.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ – jednokotoučová suchá spojka, plně synchronizovaná tříhřídelová šestistupňová převodovka MMT6 W3 (3,583 – 1,952 – 1,241 – 0,868 – 0,943 – 0,789 – Z 5,099); stálý převod 4,063 (I až IV), 2,955 (V, VI a Z). Pohon předních kol.
PODVOZEK – bezrámová konstrukce s pomocnými rámy; přední náprava s dolními trojúhelníkovými příčnými rameny a vzpěrami McPherson, zadní náprava s dvojicemi příčných ramen a jednoduchými podélnými rameny; odpružení vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči (vzadu vně pružin) a příčnými zkrutnými stabilizátory; provozní brzdy kapalinové s posilovačem, ABS a brzdovým asistentem, na všech kolech kotoučové (vpředu s vnitřním chlazením) ø 300/302 mm; elektronicky ovládaná parkovací brzda na zadní kola; hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem, volant ø 375 mm, 2,71 otáčky mezi krajními rejdy; kola z hliníkové slitiny s ráfky 8 J x 17; pneumatiky Nokian WR M+S 235/45 R 17; bez náhradního kola, se sadou na opravy.
KAROSERIE – samonosná ocelová; čtyřdveřové pětimístné osobní kombi s výklopnou zadní stěnou a variabilním interiérem; součinitel odporu vzduchu cx = 0,29.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI – rozvor náprav 2776 mm, rozchod kol 1588/1585 mm; d/š/v 4628/1865/ 1484 mm; světlá výška 136 mm; provozní/povolená celková hmotnost 1537/2110 kg; objem zavazadlového prostoru (k dolnímu okraji bočních oken) 430/690 l; objem palivové nádrže 67,5 l.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI – největší rychlost 190 km/h; zrychlení 0 – 100 km/h za 11,3 s; spotřeba paliva EU 5,2/4,1/4,5 l/100 km; emise CO2 119 g/km; vnější obrysový průměr zatáčení 11,5 m.
Převzato z časopisu automobilrevue, Otakar Gregora