Volvo v tichosti zveřejnilo kompletní specifikace prvního čtyřválcového motoru řady GTDi. Jedná se o první motor typu Ford EcoBoost pro evropské trhy a v nabídce švédské automobilky nese ,,nenápadné“ obchodní označení 2,0T.
K novému agregátu je zatím k dispozici jen minimum informací technického rázu. Jedná se o vůbec prvního zástupce přeplňovaných zážehových přímovstřikových motorů koncernu Ford, které mateřská automobilka označuje názvem EcoBoost. Volvo používá vlastní zkratku GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection), která se poprvé objevila v souvislosti s motorem 1,6 GTDi (132 kW) pro připravované Volvo S60.
Do prodeje se ale jako první dostane 2,0 GTDi, tedy motor 2,0T o výkonu 149 kW. U Volva má interní kód B4204T6 a vrtání 87,5 mm i zdvih 83,1 mm (a tím i objem 1999 cm3) má společný s atmosférickým dvoulitrem (107 kW) v modelech Volvo. Kompresní poměr je snížen z 10,8 na 10,0:1. Vstřikování benzinu do válců je stejně jako u pětiválcového 2,5T řešeno pomocí systému common-rail.
V nabídce modelů V70 a S80, kam je 2,0T umístěn jako první, nenahrazuje nový agregát žádnou ze současných motorizací. Poté, co pětiválec 2,5T pro modelový rok 2010 posílil ze 147 na 170 kW, vyplní dvoulitrový turbomotor díru mezi ním a atmosférickým 2,0 (107 kW). Ve srovnání s 2,5T dosahuje nový motor maxima výkonu ve výrazně vyšších otáčkách, pětiválec má naopak širší spektrum otáček s nejvyšším točivým momentem. Omezovač u obou agregátů zasahuje při 6500 min-1.
Motor je spojen se šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou automatickou převodovkou. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá u V70 8,3 s, resp. 8,9 s, nejvyšší rychlost je 230 km/h (225 km/h) a kombinovaná spotřeba je 8,1 l/100 km, resp. 8,5 l/100 km. Sedan S80 má díky menší čelní ploše a nižší hmotnosti lepší parametry – zrychlení 7,9 (8,5) s, nejvyšší rychlost 235 (230) km/h a spotřeba 7,9 (8,4) l/100 km.
Volvo S80 má po tomto obohacení nabídky na výběr hned šest benzinových motorů – od 2,0 (107 kW) do 4,4 V8 (232 kW) – čtyři turbodiesely a dva motory FlexFuel. To je jedna z nejširších motorových palet ve vyšší střední třídě, např. Mercedes-Benz třídy E má pět benzinových a pět dieselových motorů. Výběr u kombi V70 je chudší o benzinový osmiválec.
Termín uvedení na trh ani ceny nejsou zatím známy. Po dvojici S80/V70 bychom se s motorem 2,0T měli podle neoficiálních informací setkat i v modelu XC60 a také v novém S60. Tato pohonná jednotka bude v průběhu roku 2010 uvedena také do faceliftovaného Fordu Mondeo a dvojice S-Max a Galaxy.
Volvo V70 2010 – přehled benzinových motorů
Motor | 2,0 | 2,0T | 2,5T | 3,2 (AWD) | T6 AWD |
Převodovka | 5M | 6M (6A) | 6M (6A) | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1999 | 1999 | 2521 | 3192 | 2953 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 5/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 107/6000 | 149/6000 | 170/4800 | 175/6200 | 210/560 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/4500 | 300/1750-4000 | 340/1700-4800 | 320/3200 | 400/1500-4800 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 230 (225) | 210 (210) | 235 (230) | 245 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,3 | 8,9 (8,3) | 7,7 (7,9) | 8,4 (8,6) | 7,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,6 | 8,1 (8,5) | 8,8 (9,7) | 10,2 (11,7) | 11,5 |
zdroj: www.auto.cz